Höjda livsmedelspriser slår hårt mot Uddevallas pizzabagare

Pizzeriorna i Uddevalla har hamnat i en rävsax när råvarorna blir dyrare samtidigt som man ogärna vill höja priserna. Risken finns att det kunderna är beredda att betala inte matchar den summan restaurangerna behöver få in.
– En nära vän till mig sålde precis sitt företag på grund av just det här, säger Zhelwan Jamal, en av ägarna till Chez Pierre.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Förutom den loungiga pianomusiken inne i lokalen är det helt stilla inne på pizzeria Chez Pierre på Kungsgatan i Uddevalla. Lunchrushen ska snart dra igång, men ännu har inte några kunder setts till. Men de kommer. Restaurangens ugnar har precis börjats värmas upp och de rostfria behållarna bakom glassdisken är överfulla med olika pizzatoppingar, som inväntar de hungriga lunchkunderna.

I januari 2021 tog bröderna Zhelwan Jamal och Zryan Hassan över pizzeria Chez Pierre i Uddevalla. Redan från första dagen har motgångarna för bröderna bytt av varandra. Först en pandemi, sedan ett byggarbete precis utanför entrén som fortfarande pågår och som om inte det var nog: stigande priser på allt från ingredienser till ström. Någonting som slår hårt på en liten kvarterspizzeria.

ANNONS

– Det är klart vi märker det. Alla varor har gått upp i pris. Vi köpte ju nyss ett kilo oxfilé för 340 kronor. Innan kostade det 210, berättar Zhelwan Jamal.

– Osten kostade innan 36 kronor. Nu kostar den 66. Den har dubblats. Kebabkött köpte vi för 62 kronor, nu betalar vi 78, fyller hans bror Zryan Hassan i.

Redan tidigare i år märkte stadens pizzerior av att det skulle kunna vara aktuellt att ta mer betalt för pizzorna. På Ristorante Pizzeria Napoli, ett stenkast därifrån, beklagade sig Daniela Falcini Bonnano, som driver restaurangen, när Bohusläningen besökte restaurangen i april.

– Det är fruktansvärt, vi har pratat mycket i familjen om detta och konstaterat att vi har aldrig varit med om någonting liknande, sa Daniela Falcini Bonnano.

LÄS MER:Prisökningar pressar upp pizzapriser: ”Fruktansvärt”

Blir dyrare varje månad

Priserna på livsmedel har enligt den senaste statistiken från Statistiska Centralbyrån (SCB), ökat varje månad sedan 2021. Vitkål, mjöl, smör, olja och kött är några av de produkter som ökat mest i pris. Alla viktiga komponenter på en pizzeria. Samtidigt har företagens elkostnader ökat med över 6o procent mellan juli och augusti.

Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB, skriver på myndighetens hemsida att ”Under 2022 har livsmedelspriserna stigit mer än vanligt. Vi får gå tillbaka till tidigt 1980-tal för att hitta en period med lika stora prisökningar”.

ANNONS

Men de priser som står på de stora TV-skärmarna ovanför disken ses nästan som heliga. Bröderna vill ogärna höja dem. Både för sina kunders skull, men också att en prishöjning skulle innebära att kunderna förlorades till någon av pizzerians många konkurrenter.

– Det går inte heller att höja priset. Om du köper en kebabpizza för 90 spänn så kommer du ju inte köpa den om den nästa vecka kostar 130, säger Zhelwan Jamal.

– Eleverna får varje månad 1 200 i studiebidrag. Då kan de ju inte komma och köpa en pizza för 120 på lunchen, säger Zryan Hassan och hänvisar till de många gymnasieelever som brukar röra sig på stan under lunchrasterna.

Så mycket har matvarorna ökat i procent mellan augusti 2021 och augusti 2022
Vitkål47
Hushållsmargarin39
Lättmargarin38
Kaffe37
Annat smörgåsfett29
Mjölk29
Gul lök28
Hårdost28
Färsk lax28
Källa: SCB

Inte alls som i storstäderna

Enligt Zhelwan Jamal som bor i Göteborg är detta ingenting man läger märke till i storstäder som Göteborg. Att människor är ute och rör på sig mer i stan, ser han som en trolig anledning till att de inte påverkas i samma utsträckning.

Ännu har man inte kommit till den nivå att man tvingas höja priset på pizzorna. Inte heller har bröderna behövt spara in på annat. Men man har planer på hur man ska locka fler kunder till restaurangen och på så sätt kunna få sålt mer.

ANNONS

– Vi tänker nog satsa mer på lunchen framöver men det är inte bestämt. Vi har aldrig haft det förut. Vi ska även försöka prata med kommunen om att kunna sätta upp en skylt där de bygger så att folk ser att vi har öppet, trots att de bygger här, säger han och blickar ut över kravallstaketet som omsluter det stora byggprojektet utanför restaurangen.

Där bakom börjar kunderna närma sig.

ANNONS