Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Simone Olofsson verksamhetsansvarig för Folkets Hus i Uddevalla Bild: Lasse Edwartz

Hon tar över som ordförande i Uddevalla Handel

Fram till för några år sedan var branschen något av en okänd värld för Simone Olofsson. Trots det tar hon sig nu an uppdraget som ordförande i Uddevalla Handel.
– Jag har ett driv och lyckas engagera andra, säger hon.

Föreningen är knuten till branschorganisationen Svensk Handel men har på senare år hållit en låg profil med sparsam verksamhet.

Ändå rör det sig om den största näringsgrenen lokalt, efter vård och omsorg. Enligt SCB jobbar över 3600 personer i handeln (2017) inom kommunens gränser. Samtidigt står man inför stora utmaningar. Så är det inte minst i stadskärnan. Simone Olofsson var en av initiativtagarna till nätverket Levande centrum Uddevalla.

– Men Uddevalla Handel omfattar hela kommunen och alla handelsområden. Om vi tar Torp som exempel så tror jag att om man kan koppla aktiviteter där till aktiviteter på andra platser så blir det synergieffekter, säger hon.

Genom maken Gerhards ostbutik i saluhallen har Simone Olofsson på senare år fått en närmare inblick i den lokala handeln än tidigare. Själv jobbar hon som verksamhetschef i Folkets hus i Uddevalla och fick nyligen en utmärkelse som årets profil av den rikstäckande organisationen Folkets hus och parker.

På hennes agenda står också ett engagemang som ledamot av styrelsen för Destination Uddevalla där uppdraget är att främja turismen och stärka Uddevallas attraktionskraft.

Vad det nu aktuella omtaget med Uddevalla Handel kommer att leda till för konkreta aktiviteter återstår att se.

Hur orkar du med allt?

– Just nu har jag bestämt mig för att det inte blir för mycket. Fråga mig om ett år igen ... Men jag älskar utmaningar och tycker att detta ska bli jätteroligt, säger Simone Olofsson.