Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Tågklarerare. Thordénstiftelsens ordförande Lars Bäckström iklädd sin pappas gamla uniform som tågklarerare. Bild: Andreas Olsson

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Hoppfull biennal för Bohusbanan

En stor enighet blev synlig på Bohusbiennalen. "Jag är hoppfull och nu har vi fyra år på oss" säger Ingemar Samuelsson (S), kommunalråd i Uddevalla.

– Har vi verkligen råd att låta bli att bygga ut Bohusbanan, frågar sig kommundirektören Peter Larsson från scenen på Bohusbiennalen i Agnebergshallen. På torsdagen samlades runt 300 personer från kommunpolitiken, näringslivet och andra organisationer för att diskutera vad som behöver göras med Bohusbanan. En stor scen var byggd där man annars spelar handboll. Långbord med vita dukar löpte i långa rader. Ljussättningen var skarp och längst fram på scenen var en oval med ett leksakståg monterat.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

"Blomstermålaren"

Thordénstiftelsens ordförande Lars Bäckström inledde iklädd sin pappas gamla tågklareraruniform berättar om den gamle finansministern Johan August Gripenstedt som kallades blomstermålaren och drev tankar om fri handel i Europa.

– Han var en drömmare. En annan var Thordén som byggde varvet i Uddevalla. Det är visionärer som dessa som driver utvecklingen framåt, säger Lars Bäckström.

Färggranna stråk

På scenen blandades gammalt och nytt och Åsa Jagre tog idén vidare till nutid. Hon är ekonomgeograf och utvecklingsstrateg och berättade om transportkorridorers utveckling i Europa. Den stora vita duken fylldes av färggranna stråk som löper genom Europa.

– Vi pratar egentligen om en transportkorridor från Hamburg till Oslo där gods och människor ska kunna fraktas så snabbt och smidigt som möjligt. Bohusbanan är viktig för att binda ihop Köpenhamn-Göteborg-Oslo, berättar Åsa Jagre.

Stämningen var hoppfull och det märktes när kommunstyrelseordförandena längs Bohusbanan från Kungälv i söder till Strömstad i norr visade på stor enighet.

– Vi måste samspela för att komma med i den nationella planen. Visar vi inte enighet i frågan är det svårt att få gehör för vår vilja, säger Miguel Ohdner (S) som är kommunstyrelsens ordförande i Kungälv.

Stöd från Norge

Någon som ville ge stöd åt politikernas syn var norrmannen Knut Olav Halvorsen som är konsult på DB Engineering & Consulting och tidigare chef för Oslo Business Region. Han berättar om de starka krafter inom norskt näringsliv som vill knyta ihop Oslo med Europa via Bohusbanan.

– En sträckning via Halden är ingen bra lösning. Den blir för dyr, säger Knut Olav Halvorsen.

Men denna uppfattning delades inte av trafikverkets ställföreträdande regionchef Bengt Rydhed och då avstannade uppsluppenheten en aning. Han menade att utredningsarbetet kommit långt på norska sidan med att dra dubbelspår via Halden ner över Öxnered och koppla ihop dubbelspåret via Trollhättan till Göteborg.

– Vi pratar inte längre om att lägga ner Bohusbanan och det ska vi vara glada för, säger Bengt Rydhed.

Ingemar Samuelsson (S) är nöjd med uppslutningen och ser fram emot att driva frågan vidare.

– Vi måste få in Bohusbanan i nästa infrastrukturproposition. Vi har fyra år på oss och efter den här samstämmigheten vi har visat i dag så känner jag mig hoppfull, säger Ingemar Samuelsson (S).

Bohusbiennalen hölls för tredje gången med Bohusbanan i fokus.

Arrangörer är Uddevalla Näringsliv och Thordénstiftelsen i samarbete med Uddevalla kommun och Fyrbodals kommunalförbund. Runt 300 personer samlades i Agnebergshallen i Uddevalla.