Uddevalla har inte satsat på snabbladdning utmed linjerna. De första elbussarna måste därför tas ur trafik, ställas i depå och laddas långsammare.
Uddevalla har inte satsat på snabbladdning utmed linjerna. De första elbussarna måste därför tas ur trafik, ställas i depå och laddas långsammare. Bild: Lasse Edwartz

Inga snabba laddare till nya elbussarna i stadstrafiken

De fyra eldrivna stadsbussar som nu tillverkas kommer inte att snabbladdas vid sina ändhållplatser. Detta trots att fordonen utrustas med sådan teknik. Istället måste chaufförerna köra in på depå innan strömmen tar slut.

ANNONS
|

Volvo Bussar tillverkar ramarna till de nya stadsbussarna och i ett reportage från fabriken i Uddevalla beskrevs hur fordonen på en linje kommer att kunna snabbladdas på 3–6 minuter vid ändhållplatserna.

LÄS MER: Ramar till nya elbussar tillverkas i Uddevalla

Men att bussarna rent tekniskt har sådan kapacitet är en sak.

Verkligheten ser annorlunda ut, åtminstone till en början.

Upplägget är att bussarna ska köras in till en depå som Uddevalla Omnibus har vid järnvägsstationen.

Det innebär att tid och resurser, som kunde ha använts på annat sätt, i stället läggs på fordonstransport och långsammare laddning medan bussarna är tagna ur trafik.

ANNONS

– Egentligen hade vi önskat att ha Kampenhof som naturlig knutpunkt för snabbladdning. Men så långt kom vi inte i diskussionerna den här gången. Därför behöver vi flera bussar som kan rulla på samma linje, säger Alf Gillberg (S), styrelseordförande i Uddevalla Omnibus.

Så kallade pantografer, där bussarna snabbt kan laddas mellan turerna, har diskuterats.

Men det är inte självklart att det ska vara en sådan vid varje ändhållplats. Tanken har kommit upp att börja med en centralt belägen plats som just Kampenhof.

I framtiden kan det mycket väl bli så att samtliga bussar i stadstrafiken drivs enbart av el, enligt den modell som Uddevalla Omnibus till att börja med ska testa på linje 5 mellan Äsperöd och Kurveröd.

– De är bra mycket dyrare än andra bussar men utsläppen minskar och det är tyst och fint att åka med dem. Vi hoppas att de fyra som vi börjar med ska vara igång före midsommar, säger Alf Gillberg.

Minskat buller i stadsmiljön, inte bara för chaufförer och passagerare, är en annan stor fördel, framhåller Christer Pettersson.

Han är vd på Buss i väst som har avtal med Västtrafik om stadstrafiken i Uddevalla.

Vad är din förklaring till att det inte kommer att finnas någon snabbladdare i gatumiljö från trafikstarten?

ANNONS

– Eftersom bussarna är förberedda för snabbladdning i pantograf så har vi inte låst oss vid något, utan kan börja med att ladda i depå. Det är mer en fråga om tidsperspektiv. Det finns mycket som måste diskuteras först om man ska ha "på stan-laddning". Var ska pantograferna placeras? Behöver gator byggas om? Räcker det kanske med en i mitten av linjenätet till att börja med? Detta var ett sätt att komma igång snabbare än vi skulle gjort annars, säger Christer Pettersson.

ANNONS