Ingen trafikstockning för cyklister

Ta cykel, buss eller gå. Så kan du och andra slippa trafikproppen vid Kampenhof.

ANNONS
|

I en månad framöver kommer det att vara trögt att ta sig genom rondellen vid Willys med bil på grund av att busshållplatsen byggs om. I går presenterade Bohusläningen alternativa körvägar. Och det finns fler sätt att lösa problemet. Cykel eller buss till exempel.

För att lösa upp proppen krävs inte så mycket. Det räcker med att en del av alla som bara kör inom Uddevalla tätort väljer cykel.

– Det skulle ha en effekt. Det krävs inte jättemycket för att det ska bli betydligt mindre problem. Det viktiga är att trafiken rör sig. En trafik som står stilla är väldigt trög att starta, säger Karin Westman, trafikingenjör i Uddevalla.

ANNONS

Vid ombyggnaden av busshållplatsen har trafikkontoret prioriterat gång- och cykeltrafik. Det är tillexempel inga inskränkningar på trottoaren och cykelbanan.

– Vi försöker premiera långsiktiga energialternativ som cykel-, gång-, och kollektivtrafik säger Martin Hollertz, gatuchef i Uddevalla.

Det är ett område med stora möjligheter eftersom väldigt många av de som kör igenom centrala stan är ute på kortare resor.

– En stor del av biltrafiken inom en stad är resor under fem kilometer, säger Andreas Tapani, trafikforskare vid Väg- och trafikinstitutet (VTI).

På så korta avstånd finns det flera alternativ i stället för bilen.

– Det finns en stor potential för andra resealternativ. Det mycket av forskningen är inriktad på idag är hur man får bilisterna att välja andra färdmedel, säger Andreas Tapiani.

Och det är många som passerar med bil genom centrala Uddevalla varje dag. Enligt kommunens trafikmätningar är det 10000 – 12000 längs Västerlånggatan, 8000–9000 längs Bastiongatan och 6000 – 7000 längs Lagerbergsgatan under en genomsnittlig dag.

Ett av skälen till att det är svårt är att de flesta bilister har irrationella anledningar till att köra bil. Det är inte alltid det snabbaste färdmedlet, särskilt inte om man fastnar i trafikstockning, enligt Andreas Tapiani.

– Att man ändå tar bil kan bero på att man känner till den som färdmedel och planerar flera ärenden på samma resa, säger han.

ANNONS
ANNONS