Invigning för torsk- och hummerhotellet

Håldäck till husbyggen blir bostäder. Under torsdagen sänktes betongstrukturerna ner i Byfjorden och fylls snart av hotellgäster med både fjäll och klor.

ANNONS
|

En pråm med lyftkran har lagt till i en vik i Byfjorden. På grund av det syrerika vattnet ska det finnas mycket torsk och hummer här.

För att hjälpa dessa sänker nu projektledaren Lars-Olof Axelsson, från bostadsföretaget Vita husen, ner betongblock till havets botten.

– Ekosystemet är ur balans. Det är brist på stora fiskar och för mycket små som inte kan växa till sig. I de ihåliga blocken vi sjösätter i dag kan fisk och hummer växa sig stora så att vi får ett mer balanserat ekosystem, säger Niclas Åberg, från 8 Fjordar som intresserade sig för projektet från första början.

ANNONS

Byfjordens botten är mjuk. Det finns inte många hårdbottnar med håligheter där humrar och torskar kan söka skydd. Bostadsbristen är alltså påtaglig både för havsdjur och för människor.

– Det är därför vi bygger bostäder både på land och i havet, säger Anki Petersson från Vita husen och skrattar.

Idén till projektet fick Lars-Olof Axelsson för ett par år sedan när han fiskade utanför Uddevalla. Istället för plattfisk, som han var ute efter, fick han upp tre humrar, något han inte visste fanns här.

– Sedan åkte jag förbi Kynningsrud och fick syn på de här betongblocken och tänkte att de ju skulle kunna bli perfekta bostäder åt humrarna. Jag fick hopsatta betongblock helt gratis och har sedan sökt och betalat alla tillstånd med mitt företags pengar. Det har varit en lång resa hit, men det är jätteroligt att kunna göra detta i dag, säger Lars-Olof Axelsson.

Betongblocken är egentligen så kallade håldäck. De används när lägenhetshus byggs och då i det som blir tak eller golv. Håligheterna är till för att blocken inte ska bli för tunga.

Vissa av blocken är hela men det finns även de som blivit fel vid gjutningen. Variation i håligheterna är viktigt säger Niclas Åberg som säger att det då blir fler sorters organismer som vill flytta in.

ANNONS

– På blocken trivs också andra sorters organismer. Musslor och sjöpung kommer snart att täcka utsidan av de konstgjorda reven. Om ett par månader kommer vi inte kunna se blocken, de kommer vara helt övervuxna, säger Niclas Åberg.

I vattnet flyter små träbitar runt. På dem står skrivet med tusch hur djupt vattnet är där. Mellan sex och tio meter ner ska betongblocken släppas.

Långsamt sänks blocken ner i vattnet. Någon petar till dem med en pinne för att de ska hamna i rätt läge. När allt är ordnat släpper kranen stenblocket som sjunker till botten av Byfjorden.

– Bara på ett par veckor kommer både torsk och hummer att ha hittat hit. Vi gjorde ett liknande projekt ute vid Tjörn och såg att det var populärt för både fisk och hummer på bara några veckor, säger Niclas Åberg.

Lars-Olof Axelsson hoppas att vi snart inte bara kommer höra talas om Grebbestadskräftorna och Smögenräkorna, utan också Uddevallahummern.

Mottagandet har varit positivt för det mesta, både från kommunen och länsstyrelsen. Lars-Olof säger dock att det var lite krångligare än han först trodde att få igenom beslutet. Länsstyrelsen hade inte hanterat ett sådant här ärende innan och ville vara extra noggranna.

– Nästa gång hoppas jag det går lättare och snabbare. Det blir en förhoppningsvis en fortsättning, men innan dess måste vi ta oss ner till hotellet och se vad som fungerar och vad som kan bli bättre, säger Lars-Olof Axelsson.

ANNONS

Hur många stjärnor tror du att hotellet får av gästerna?

– Jag tror på toppoäng. Vårt hotell konkurrerar snart ut Bohusgården, här kan vi tala om havsnära, säger Lars-Olof Axelsson och skrattar.

Fakta: Konstgjorda rev

Strukturer på havets botten i hårt material som människor har lagt dit.

Finns både planerade och oplanerade konstgjorda rev.

Vanligt material för de planerade konstgjorda reven är sten, betong, gummi och metall. I vissa delar av världen är det vanligt att sänka båtar i syfte att de ska fungera som rev.

De oplanerade konstgjorda reven kan exempelvis vara skeppsvrak, bropelare eller havsbaserade vindkraftverk.

Världens största planerade konstgjorda rev finns i Florida och är hangarfartyget USS Oriskanysom tjänstgjort i Korea- och Vietnamkriget. År 2006 sanerades och sänktes hon och fungerar nu som boende för olika organismer.

Sveriges första experiment med konstgjorda rev gjordes 2003 med sprängsten från Göteborgs hamn. Den sänktes utanför Vinga och visade sig bli en populär bostad för bland annat hummer.

Fakta: Konstgjorda rev

Strukturer på havets botten i hårt material som människor har lagt dit.

Finns både planerade och oplanerade konstgjorda rev.

Vanligt material för de planerade konstgjorda reven är sten, betong, gummi och metall. I vissa delar av världen är det vanligt att sänka båtar i syfte att de ska fungera som rev.

ANNONS

De oplanerade konstgjorda reven kan exempelvis vara skeppsvrak, bropelare eller havsbaserade vindkraftverk.

Världens största planerade konstgjorda rev finns i Florida och är hangarfartyget USS Oriskanysom tjänstgjort i Korea- och Vietnamkriget. År 2006 sanerades och sänktes hon och fungerar nu som boende för olika organismer.

Sveriges första experiment med konstgjorda rev gjordes 2003 med sprängsten från Göteborgs hamn. Den sänktes utanför Vinga och visade sig bli en populär bostad för bland annat hummer.

Strukturer på havets botten i hårt material som människor har lagt dit.

Finns både planerade och oplanerade konstgjorda rev.

Vanligt material för de planerade konstgjorda reven är sten, betong, gummi och metall. I vissa delar av världen är det vanligt att sänka båtar i syfte att de ska fungera som rev.

De oplanerade konstgjorda reven kan exempelvis vara skeppsvrak, bropelare eller havsbaserade vindkraftverk.

Världens största planerade konstgjorda rev finns i Florida och är hangarfartyget USS Oriskanysom tjänstgjort i Korea- och Vietnamkriget. År 2006 sanerades och sänktes hon och fungerar nu som boende för olika organismer.

Sveriges första experiment med konstgjorda rev gjordes 2003 med sprängsten från Göteborgs hamn. Den sänktes utanför Vinga och visade sig bli en populär bostad för bland annat hummer.

ANNONS