Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Glädje. På några veckor har allt fler visat att de vill vara med och läsa Bohusläningens nyheter på nätet och betala för det. Foto: Andreas Olsson

Jubel över Bohusläningens 1000 nya abonnenter

Journalistik är inte gratis och läsarna är beredda att betala. Det visar de drygt 1 000 nya abonnenter på Bohusläningens sajt. Läsarna betalar för att få tillgång till Plus-materialet.

– Det är roligt att kunna konstatera att vi behövs och att våra läsare verkligen vill veta vad som händer i närområdet, säger Ingalill Sundhage, chefredaktör.

I ett par månades tid har Bohusläningen tagit betalt för Plus-artiklar och för att lättast nå allt material tecknar läsarna sig för en prenumeration. Bohusläningen och Strömstads Tidning var först ut i SLM-koncernen med att ta betalt. Och det har gått över förväntan.

– Det har gjorts en prognos över hur många vi kunnat förvänta oss som börjat prenumerera och vi ligger bättre till, betydligt bättre, säger Ingalill Sundhage.

Hon förklarar att Bohusläningen tar betalt för det material som är bearbetat av journalister på tidningen.

– Vi tar exempelvis inte betalt för en artikel om en olycka som påverkar trafiken, men om vi jobbar vidare med den, får kommentarer och analyser, då blir det en Plus-tjänst som läsaren får betala för att ta del av.

Medan prenumeranterna på papperstidningen blir allt äldre visar det sig att prenumeranterna på nättidningen är yngre.

– Och de som prenumererar på sajten får uppdateringar med jämna mellanrum. Det är ett flöde av nyheter över dygnet, säger Ingalill Sundhage. Det gör det också extra kul att se draget på redaktionen där vi hela tiden jobbar för att vara online, att vi har en ström av material som läggs ut för att det hela tiden ska hända något på sajten.

– Ska man känna puls och vara med i flödet, då ska man ha ett abonnemang av sajten. Och den som prenumererar har förstås tillgång till allt på sajten också.

Sajten erbjuder också möjligheter som man inte kan ge i papperstidningen, som bildspel och rörliga bilder och filmer.

Ingalill Sundhage säger att hon fått in få kritiska synpunkter över att materialet numera kostar pengar:

– De flesta tycks förstå att journalistik kostar. Jag brukar likna vår produkt med att man inte kan gå och plocka till sig varor i en affär utan att betala för sig. Så är det även med journalistik.

Nu siktar Bohusläningen mot nästa mål: att inom fem veckor ha 1 500 nya e-tidningsprenumeranter.