Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/19

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Kajerna är farliga och spärrades av under torsdagen

Det är livsfarligt att vistas på kajerna vid Västerbron. På torsdagen stängdes området av på grund av den stora rasrisken.

Det är resultatet från den senaste undersökningen i området som har fått kommunen att agera akut och förbjuda tillträde.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Marken är så instabil att det är farligt att befinna sig närmare än tio meter från vattnet, på sina håll gäller uppemot 35 meter. 

Skulle det gå ett skred blir händelseförloppet mycket snabbt och livsfarligt.

– En eller två flanörer orsakar inget skred, men går skredet har de ingen chans, säger kommunens projektledare Anders Löfström.

– Man kan jämföra med de skred som har gått i Örekilsälven. Det går väldigt fort. Till exempel på Riversideängen kan det bli en glidyta på uppåt 30 meter in. Det trycker ut en stor lermassa ut i åt. Då är det farligt att vistas där.

Att marken inte är stabil längs Bäveån är sedan länge väl känt. Förra sommaren fick gata-park-avdelningen i uppdrag att undersöka kajerna och det är de rapporterna som nu ger resultat.

Redan i våras tvingades musikfestivalen Solid sound flytta från sin tänkta plats på Riversideängen sedan de första dykningarna och besiktningarna gett en fingervisning om hur farligt området är. 

Nu finns en ny och mer detaljerad rapport. 

– Konsulten rekommenderar att området stängs av helt för människor, djur och bilar. 

Tidigt på torsdagsmorgonen satte kommunen upp avspärrningarna. Till att börja med varningsskyltar i området på båda sidor Bäveån. Från nästa vecka blir det staket.

– Vi har lagt en order på staket. Det är någon dags leveranstid, men vi sätter upp dem så fort som möjligt. Vi följer konsultens rekommendation om tillträdesförbud.

Avstängningarna gäller från Västerbron och på båda sidor västerut längs Bäveån. Man får inte lov att gå genom Teaterplantaget utan måste runda parken för att komma vidare mot Turistbyrån och Skärgårdsbåtarna. 

Det är också förbjudet att strosa längs den stenlagda ytan och vidare mot Bohusläns museum. Besökarna dit får gå genom parken eller ännu närmare Kampenhof-huset.
Avstängningarna fortsätter vidare efter museet och över Riversideängen. Här breddas området till cirka 35 meter från vattnet, det vill säga samma yta som var avstängd tidigare när Solid sound ville arrangera där.

Det ska inte vara någon fara för byggnaderna nära kajerna. Bohusläns museum, Hotell Riverside och det gamla badhuset står på pålar, beskriver Anders Löfström. 

– Museet står redan idag ungefär en halvmeter upp i luften. Marken i området sjunker med fem till tio millimeter per år och har gjort så de senaste 50 åren eller säkert ännu längre.

Han säger att han inte kan svara idag på hur länge avspärrningarna kommer att vara. Det beror bland annat på vilka åtgärder som kommunen beslutar ska göras.

Det akuta skredläget sätter också luppen på kommunens pågående arbete med översvämningsskyddet, konstaterar Anders Löfström vidare.

– Det som vi hittar nu hade behövt arbetas fram under översvämningsskyddet. Det hade bara hänt några månader eller ett år senare. Nu måste man ha med det som parameter när man säkrar kajerna. Mina åtgärder behöver samköras med de krafter som översvämningsskyddet genererar. Kan vi få så mycket pengar nu att det ger ett fullgott skydd för vallar eller liknande.

– Det här blir en ökad press för att komma med en lösning. Så här vill vi inte ha det stående i fem år. 

Nu ska kommunen även montera mätutrustning i kajerna som registrerar utvecklingen över tid.

Sommarens allsångskvällar i Museiparken påverkas inte utan genomförs som vanligt, enligt kommunens hemsida.

Fjorton båtar har sina platser på båda sidor av Västerbron. Åtta båtar ligger vid Norra kajen, från Riverside och västerut, medan sex båtar finns vid Ångbåtskajen, alltså mellan Västerbron och museet.

Anders Löfström kontaktar ägarna.

– De undrar vad de ska göra nu, och det tråkiga beskedet är att jag inte vet det. Båten i sig orsakar inte något, men den blir ju skadad i ett skred. Det är svårt att förutsäga var ett ras kan gå, men om de båtar som ligger i vägen skadas. 

Ett alternativ skulle kunna vara Rödön, men där finns inte plats för så stora båtar, enligt Löfström.

– Kommunen får försöka hitta platser. Kanske om man kan titta på Junokajen, men kommunen äger inte allt där.

– Jag kan inte lova att vi kan lösa detta.

Bohusläns museum fortsätter att hålla öppet som vanligt, men vd Hans Kindgren konstaterar att avspärrningarna påverkar.

- Det kommer att innebära en hel del. Stråket längs med kajen stängs av och det är ju ett kommunikationsstråk när man går till oss. Det blir heller inte något vidare estetiskt tilltalande med kravallstaket precis utanför. Det tillför ju inte något vackert.

- Samtidigt är jag väl medveten om rasrisken och att man inte kan riskera liv och lem.

Nu hoppas Hans Kindgren på snabba åtgärder.

- Jag hoppas att kommunledningen tar krafttag och åtgärdar det här. 

Museets uteservering påverkas inte av avspärrningarna.

Det är heller ingen fara för byggnaden.

- Museet står på hundratalet pålar som ner i berggrunden. Det är omgivningen som inte är lika väl förankrad, säger Hans Kindgren.

VD:n för skärgårdsbåtarna och turistbyrån, Linda Gjerdrum tror inte att avstängningen orsakar särskilt stora problem för verksamheten eller för turistbyrån i gamla badhuset. Verksamheten fortsätter som vanligt.

- Tillgängligheten försämras för de som vill promenera eller cykla till oss. Alla avgångar kommer också att ske vid badhuskajen. Vi har inga möjligheter att, som tidigare, kunna plocka upp passagerare på bryggan vid Bohusläns museum, säger hon.

Mitt i kaoset kan hon inte låta bli att fundera över möjligheterna när det nu arbetet med skredrisker, maritim strategi och inte minst frågan om översvämning kan hanteras parallellt.

- Som ansvarig för bolaget som jobbar med besöksnäringen så ser vi ju gärna att man tänker på att utveckla kajerna i framtiden. Att vi får folk att umgås vid vattnet. 

Också Hotell Riverside har informerats om rasrisken och avspärrningarna. Hotellchef Oanh Dui säger att det viktigaste för verksamheten är att gästerna kan ta sig till och från hotellet med bil och beskedet från kommunen är att det ska fungera.

– Det är tråkigt att de stänger av eftersom många gäster vill promenera vid Bäveån, men jag är säker på att kommunen tar det beslut som är bäst.

För arrangörer och deltagare i lördagens stora cykellopp Uddevalla MTB innebär avstängningen några förändringar som blev klara under torsdagen. Bland annat leds loppet via Badhusparken över Västerbron och sedan via kastanjeallén i parken vid Kampenhof.

- Vi har vetat länge att kajerna var i dåligt skick, men det var överraskande att det var fullt så illa, säger kommunalrådet Ingemar Samuelsson (S).

Att kommunen nu måste stänga av ett populärt besöksstråk mitt i semestertider är en "högst olycklig tajming", tycker han vidare.

– Vi kommer att göra åtgärder och skynda på närmast Västerbron. Samtidigt är det ett omfattande arbete som inte fixar sig på några veckor, utan det måste få ta sin tid. Egentligen påbörjar vi nu jobbet med översvämningsskyddet. Jag säger inte att det blir klart men vi får till stabilitetsåtgärder. Det kommer att ta ett par år.

Frågan om kostnader för att åtgärda den akuta risken är för tidig att besvara, enligt Samuelsson.

– Jag fick det här i knäet i går och vi har inte hunnit tänka på vad vi ska göra i akuta åtgärder. Avstängningar för att inte riskera liv och hälsa är det mest akuta. Sedan måste vi få resonera så att vi gör rätt saker och i rätt ordning.

– Det är ett allvarligt besked. Vi gjorde tidigare arbeten vid Västerbron och trodde att vi skulle klara en längre period, annars hade vi gjort mera redan då.