Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bild: Edvin Bergström

Kommunen lovar tillfälligt intagningsstopp

Antalet elever i skolorna har ökat kraftigt de senaste åren och tillgången på lokaler har inte hängt med. Det har lett till att framförallt Ramnerödsskolan har fått ta emot många nya elever. Efter tre allvarliga incidenter den senaste tiden befrias nu skolan tillfälligt från att ta in fler elever.

Trängseln bland eleverna i Uddevallas skolor har ökat de senaste åren i och med att elevantalet ökat snabbare än vad kommunen klarat av att bygga lokaler. Den skola som påverkats mest av situationen är Ramnerödsskolan.

Skolan har varit den som haft mest plats och har därmed fått tagit emot en stor andel av kommunens nya elever. På bara fyra år har skolans elevantal ökat med cirka 25 procent, från 240 elever till 300. En svår utmaning, enligt rektor Björn Nilsson:

– Kommunen borde nog ha haft klart utbyggnaden av vår skola och bygget av Källdalsskolan för tre till fem år sen, säger han.

Hot och våld ökar generellt

Ju trängre det blir i skolan, desto mer minskar toleransnivån mellan eleverna. Det konstaterade Cecilia Sandberg (S), barn- och utbildningsnämndens förra ordförande i en artikel i Bohusläningen redan i november 2017. Och på Ramnerödsskolan är det minst lika aktuellt i dag.

Under en tidsperiod på en månad inträffade tre allvarliga incidenter på Ramnerödsskolan. Den 31 januari larmades polisen till ett större bråk på skolan. Den 27 februari fick polisen återigen återvända till skolan efter att en elev dragit kniv under ett ytterligare bråk. Under perioden har även en anmälan till Arbetsmiljöverket skickats in efter att en personal hotats av en elev.

Enligt statistik som SVT presenterade i januari har anmälningar om våld och hot ökat generellt inom skolan de senaste fem åren. Eva Carlsson, Lärarförbundets ordförande i Uddevalla, känner igen bilden och menar att alla skolor i Uddevalla brottas med den problematiken i mer eller mindre utsträckning.

– Däremot finns det en komplex problematik på Ramnerödsskolan. Varje ny elev som kommer till Uddevalla hamnar där, säger hon.

Det är också den bilden som rektor Björn Nilsson vill framhäva som grundorsak till den senaste tidens problematik på Ramnerödsskolan.

– De incidenter där polisen fått komma hit handlar om nya elever som vi inte haft tid att lära känna och utreda deras stödbehov, säger Björn Nilsson.

Inte skolvardag på Ramnerödsskolan

Kommunen har nu utlovat att skolan inte ska behöva ta emot några nya elever förrän tidigast efter påsklovet. Detta för att skolan ska kunna komma tillbaka till ett läge där man har klart för sig vilka slags behov eleverna står inför och hur skolans stöd ska utformas.

Men Björn Nilsson poängterar att incidenterna inte beskriver en skolvardag på Ramnerödsskolan. Han säger att situationerna har hanterats väl av skolans personal och att stämningen varit relativt lugn vid de två tillfällen som polisen anlänt till skolan.

– I den första incidenten satt eleverna ordnat och polisen kom för att sortera och ta upp anmälningar. I den andra händelsen har personalen fått kniven av eleven och överlämnar den till polisen. Sen blir det sensation när polisen anländer och tyvärr en orolig stämning av det. Men polisen agerade oerhört bra, säger han.

Vad har ni dragit för direkta lärdomar?

– Jag kommer inte stänga skolan igen som jag gjorde vid den första händelsen. Det var rätt sent på dagen och jag bedömde att det inte var någon idé ha sista lektionen.

Men Björn Nilsson säger att beslutet att skicka hem skolans elever påverkade så många som inte var inblandade i själva händelsen. Vid den andra incidenten agerade han annorlunda. Då fortsatte skoldagen som vanligt för eleverna.

"Vår personal gör ett stort och gott arbete varje dag"

Björn Nilsson säger att han i framtiden även kommer försöka få ut information direkt till skolans föräldrar om vad som hänt på skolan. Skolans personal har även haft stort fokus på möten om hur man ska kunna ge rätt stöd till eleverna.

– Vi har goda relationer mellan lärarna och våra elever. De kommer väldigt nära våra elever som har det svårt och vår personal gör ett stort och gott arbete varje dag, säger han.