Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Tusentals hushåll har blivit av med internet-uppkopplingen under onsdagen.

Många har blivit av med sitt bredband efter kabelbrott

Ett stort antal personer som bland annat bor i Ljungskile och Lilla Edet har förlorat sitt bredband. Det handlar om drygt 3 000 drabbade kunder. Bolaget som ansvarar för kabeln misstänker att ett sabotage ligger bakom den skadade fiberkabeln mellan Ljungskile och Göteborg.

Incidenten anmäldes klockan 04.59 på onsdagsmorgonen. Det är IP Only som ansvarar för själva kabeln. Niclas Karnehill är pressansvarig:

– Tekniker från IP-Only och underleverantör arbetar med felet. Det är en skadad fiberkabel som eventuellt delvis måste bytas ut. Det är just nu för tidigt att ge en beräknad tid när felet ska vara avhjälpt. Det är ovanligt att fibernätet skadas på detta sätt. Vi beklagar felet och uppmanar samtidigt medborgarna att ta del av den senaste driftinformation från deras tjänsteleverantörer.

Under morgonen inleddes en undersökning för att reda ut vad som hänt. Vid 10.30 hade felet lokaliserats och man misstänker att den blivit utsatt för sabotage.

– Genom hur skadorna ser ut, och tillvägagångssättet, ser vi att det är sabotage som drabbat oss och även en annan nätägare, säger Niclas Karnehill.

Karnehill säger att sabotage mot fiberkablar är sällsynt och att man ska polisanmäla det.

– Fiber är säkert och stabilt, regelmässigt skyddat från väder och vind under mark. Ibland görs dock temporära lösningar av nätägare när det pågår vägarbeten och liknande. Under dessa få och korta tillfällen kan sabotage göras mot nätägare, men återigen – det är mycket sällsynt.

Var det vid en sådan temporär lösning som sabotaget skedde?

– Temporära lösningar gör alla nätägare och det är ganska självklart i och med att det sker vägarbeten och liknande. Då gör man temporära lösningar med fiberkabeln. Då skyddar vi den enligt branschpraxis. Det är omöjligt att skydda sig helt mot sabotage, men de är väldigt ovanliga.

Och var det en sådan temporär lösning där sabotaget skedde?

– Fiberkabeln låg enligt branschpraxis vid en temporär lösning. Det är en vanlig process i fiberbranschen, att man har temporära lösningar.

Det jag undrar är om fiberkabeln låg som vanligt under mark eller om den låg skyddad i en temporär lösning. Du svarar inte på frågan.

– Det fanns en temporär lösning, återigen: lösningen gjordes enligt branschpraxis. Jag kan inte svara mer exakt än så.

På frågan varför IP Only inte har någon redundans, en dubbel eller flerdubbel uppsättning av viktiga komponenter för att utrustning ska fungera även om något går sönder, svarar Niclas Karnehill att det är svårt att genomföra.

– Det är svårt att göra det i fiberbranschen för att täcka hela Sverige, säger han och fortsätter:

– Du får ta de svaren jag har mejlat till dig. Jag tror att de duger alldeles utmärkt.

Reparationen beräknas ta fem timmar

En prognos säger att alla reparatörer borde vara på plats vid 14.30 men att problemen med uppkoppling beräknas kvarstå under större delen av onsdagen. När reparatörerna väl är på plats beräknas reparationen ta ungefär fem timmar.

Drygt 3 000 av IP Onlys kunder har drabbats av avbrottet. Enligt Com hem är under 1 000 av dem deras kunder.

– Det är ett antal av våra kunder som bor i Uddevalla och ner mot Göteborg som har påverkats av det här avbrottet, säger Joel Ibson, kommunikatör på Tele 2 som ansvarar för Com hem. Jag vet också att vår underleverantör arbetar med att åtgärda felet. De senaste uppgifterna jag har är att under 1000 av våra kunder är drabbade i nuläget.

Det är kunder med postnummer som börjar med 44, 45 och 47 som är drabbade enligt Com hems hemsida.

Strax efter 17 på onsdagseftermiddagen börjades arbetet med att reparera den trasiga kablen. Vid 18.40 meddelade Joel Ibson på Tele 2 att bolagets kunder hade fått tillbaka sin uppkoppling igen.

Vid 19.10 meddelade IP Only att tekniker lämnat platsen efter att ha lagat kabeln tillfälligt. Det är oklart när en permanent lösning kan vara på plats.