39 familjer fick två bärkassar med mat innehållande allt från julmat och frukt till julgodis, julmust och pepparkakor. På bilden syns Anna Karlsson, Viktoria Hansson, Esbjörn Öhlén och Sara Beran Peterson.
39 familjer fick två bärkassar med mat innehållande allt från julmat och frukt till julgodis, julmust och pepparkakor. På bilden syns Anna Karlsson, Viktoria Hansson, Esbjörn Öhlén och Sara Beran Peterson. Bild: Privat

Matkassar skänktes till behövande: ”Hjälpa dem som har det svårt”

Engagemanget Gåvogranen som Lions i Uddevalla arrangerar varje år blev det här året helt annorlunda. Istället för julklappar samlades pengar in via swish. Resultatet blev att 39 familjer i behov fick matkassar med julmat.

ANNONS
|

I år skulle det varit åttonde året som Lions i Uddevalla arrangerat Gåvogranen. Det är ett engagemang med syfte att ge barn från ekonomiskt utsatta miljöer en möjlighet att få en julklapp.

I Gallionen har det stått en gran och på grenarna har det hängt ett kort där ett barn har önskat sig en sak i julklapp. Allmänheten har då tagit en önskelapp, köpt julklappen och sedan lämnat över den till Lions som i sin tur överlämnat julklappen till barnet.

– Men i år blev det lite annorlunda och vi bestämde oss för att göra en digital grej istället, säger Per Blomstrand som är kassör i Lions Uddevalla.

ANNONS

Istället drog organisationen igång en swish-insamling och genom insamlingen kunde man hjälpa familjer i behov, genom att i år ge dem en matkasse med julmat.

”Vill vara med och hjälpa”

Allmänheten samlade då in 23 500 kronor som resulterade i matkassar till 39 familjer.

– Detta är något som faller väl in i Lions syfte att ge till dem som behöver. Vi vill vara med och hjälpa dem som har det svårt, speciellt i dessa tider. Men det är framför allt Uddevallaborna som skänkt pengar som vi ska tacka, säger Per Blomstrand.

Varorna till matkassen beställdes på Spara Supermarket i Uddevalla, som packades ihop och överlämnades till diakonerna på Svenska kyrkan i Uddevalla och dessa kunde sedan levereras, coronasäkert, till de berörda familjerna.

Per Blomstrand menar att de haft en tät kontakt med diakonerna och socialtjänsten, som varit dem som haft kontakt med familjerna. Eftersom det varit ett annorlunda år har man inte kunnat få den konkreta feedbacken från familjerna.

– Men det vi har fått till oss är att de verkligen har uppskattat det här.

ANNONS