Ny märkesbutik på Torp när modebranschen återhämtar sig

Detaljhandeln har börjat återhämtat sig. Det märktes i sommar på Torp köpcentrum där antalet besökare ökade med 15 procent jämfört med förra året. Samtidigt bekräftas nyetablering i höst av en modebutik med jeans samt två restaurangkedjor, varav en ska tillaga sushi.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Johan Torge, köpcenterchef, står mitt i ombyggnationen av hem- och fritidshuset när Bohusläningen får tag i honom på telefon. Spekulationerna om vad som ska inrymmas i byggnaden är många, har han märkt.

– Det är fantastiskt. Jag har hört en massa spännande saker det ska bli här, säger han och lovar att återkomma senare.

LÄS MER: Torp bygger om – nytt koncept i hem- och fritidshuset

Samtidigt bekräftas att ännu en klädbutik är på gång till Torp köpcentrum, nämligen Levi’s Store. Fast inte till hem- och fritidshuset, utan till en hörnlokal nära huvudentrén i den redan upprustade delen.

ANNONS

– Butiken kommer att öppna den sjunde oktober, säger Marielle Nilsson, regionchef.

Många ska rekryteras

Det är den norska modejätten Varner som står bakom märkesbutikerna med jeans av klassiskt amerikanskt ursprung.

Just nu rekryteras personal, till att börja med en butikschef, därefter några säljare. Marielle Nilsson är förhoppningsfull.

– Det ska blir spännande att öppna. Gallerian ser fantastisk ut efter ombyggnationen. Jag tror att läget blir väldigt bra, säger hon.

Johan Torge, Torps köpcenterchef.
Johan Torge, Torps köpcenterchef. Bild: Privat

Bolaget som driver jeansbutikerna, Varner Brand Stores AB, har påverkats kraftigt av pandemin liksom hela detaljhandeln, i synnerhet kläder och mode. Men trots negativt rörelseresultat år 2020 samt osäkerhet kring fortsatt smittspridning och när efterfrågan återgår till normal nivå, signaleras fortsatt uthållighet i den senaste årsredovisningen.

Enligt Johan Torge har antalet besökare på Torp köpcentrum ökat med ungefär 15 procent denna sommar jämfört med förra året.

– Men vi lever fortfarande under en pandemi och uppmanar folk att handla själva och hålla avstånd. Vi vill att alla, både kunder och personal, ska känna sig trygga och säkra. Samtidigt som vi naturligtvis vill ha så många besökare som möjligt, säger han.

LÄS MER: Uddevallabon Johan Torge blir ny chef för Torp köpcentrum

Förutom Levi’s Store nämner han två restaurangkedjor som öppnar i september, dels Mangal BBQ och dels Sushi Yama.

ANNONS

Vad gäller ombyggnaden av hem- och fritidshuset har bara en ny butikskedja bekräftats hittills (Lager 157).

– Jag kan nog säga att det inte blir något lekland men däremot sju eller åtta butiker, säger Johan Torge.

Svensk handel: Tufft för butikerna

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk handel, är tydlig med att utgångsläget för många butiker med kläder och skor redan innan pandemin kom var mycket tufft, inte minst på grund av internationell konkurrens men också faktorer som skattenivå och lokalhyror.

– Svenska e-handelsföretag säljer betydligt mindre till utländska konsumenter än vad utländska företag säljer till den svenska marknaden, säger han.

Till detta kom först chocken när covid-19 spreds våren 2020. Den återhämtning som sedan följde för en stor del av handeln gällde inte skor och kläder.

Nya koncept krävs

En del av förklaringen är att resandet till centrala delar av städer minskade kraftigt vilket drabbade butiker i sådana lägen.

– Många har jobbat hemma under pandemin. Detta kombinerat med att folk inte har gått på fester har gjort att man inte köper nya skor och kläder som förut. Istället har man kunnat gå hemma i mjukisbyxor och tofflor när ingen på kontoret har sett på, säger han.

Statistiken under 2021 har dock sett allt bättre ut. Försäljningen av kläder och skor var i juli 19,6 respektive 20,2 procent bättre än samma månad förra året. Men ökningen utgår från låga nivåer, påpekar Mats Hedenström. Att kläder denna senaste månad nästan sålde lika bra som motsvarande period 2019 kan till stor del förklaras av e-handel.

ANNONS

– Näthandeln är naturligtvis här för att stanna. Det betyder inte att fysiska butiker är på väg att försvinna. Men när mer och mer av försäljningen sker digitalt måste köpcentrum och centrala delar av städerna hitta andra koncept för att dra till sig människor, säger han.

ANNONS