Johan Marcusson, Robert Wittback och Ulf Ponner är några av medarbetarna på Mets technology där Mattssongruppen är huvudägare.
Johan Marcusson, Robert Wittback och Ulf Ponner är några av medarbetarna på Mets technology där Mattssongruppen är huvudägare. Bild: Christian Flodin

Nytt teknikföretag ska hjälpa skeppare köra bränslesnålt

På 26 vägfärjor runt om i landet införs, med start i höst, energimätning. Syftet är att de ska gå så bränslesnålt som möjligt. Bakom systemet står ett nybildat Uddevallaföretag i Mattssongruppen som tar vara på lokal kompetens.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

När Trafikverket efter upphandling gick ut med information om projektet i slutet av september hade Mets technology just kommit igång.

– Ordern från Trafikverkets färjerederi är att installera energimätningssystem på 26 frigående färjor. Det är ett verktyg som ska hjälpa skeppare att spara bränsle, säger vd Johan Marcusson och nämner att uppdraget som bland annat berör trafiken på Gullmarsleden löper över 18 månader.

Johan Marcusson är vd för nystartade Mets technology och kommer närmast från Callenberg som har genomgått stora förändringar.
Johan Marcusson är vd för nystartade Mets technology och kommer närmast från Callenberg som har genomgått stora förändringar. Bild: Christian Flodin

Han och kollegorna i det nya företaget delar lokaler i centrala Uddevalla med ett systerföretag inom Mattssongruppen som designar fartyg, FKAB (Fartygskonstruktioner). Som ett exempel på den typen av uppdrag kan nämnas det nybyggda och svenskflaggade tankfartyget Mercurius som allmänheten fick chans att titta närmare på ombord i samband med en seglingstävling i Lysekil i augusti.

ANNONS

LÄS MER: Preems nya jättefartyg visades upp i Lysekil

Att Mattssongruppen skulle gå in som huvudägare var på gång redan i våras då rekryteringen inleddes. Tillskottet av verksamhet sker inom el och automation.

Intresset för att bredda verksamheten och växa inom det marina affärsområdet, som har rötter i varvsepoken, sammanföll med förändringarna inom Callenberg tidigare i år.

LÄS MER: Callenberg technology säger upp personal

Johan Marcusson kommer själv närmast från Callenberg liksom andra medarbetare men han vill inte närmare kommentera det som skedde då.

– Vi är ett nytt företag med stor erfarenhet och kompetens, säger han om det nya bolaget i Mattssongruppen som har 13 anställda.

En liknande lösning, för att behålla kompetens i Uddevalla, blev offentlig i somras. Då stod det klart att den tidigare hissverksamheten i Callenberg framöver drivs vidare med elkedjan Curator som huvudägare.

LÄS MER: Nytt bolag tar över hissverksamhet från Callenberg

Kristoffer Mattsson berättar att marin design är ett affärsområde i Mattssongruppen som breddas genom den kompetens i el och automation som den rekryterade personalen besitter.
Kristoffer Mattsson berättar att marin design är ett affärsområde i Mattssongruppen som breddas genom den kompetens i el och automation som den rekryterade personalen besitter. Bild: Christian Flodin

Kristoffer Mattsson är affärsutvecklare och delägare i Mattssongruppen och bedömer att det nya bolaget möter en ökande efterfrågan av tjänster inom el och automation generellt till sjöss men också på land.

– Det ligger i tiden att elektrifiera fartyg och som alla andra är vi måna om att bedriva en verksamhet med fokus på hållbar utveckling, säger han.

ANNONS
ANNONS