Paketleverantör expanderar i Uddevalla – flyttar till fyra gånger större lokal

Handeln på nätet mattas av och priserna för att köra ut varor till kunderna ökar. Trots det expanderar Bring i Uddevalla som till hösten flyttar in i större lokaler. Den nya paketterminalen blir nästan fyra gånger så stor som den nuvarande.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

För drygt två år sedan, våren 2020, etablerade Bring en godsterminal i Uddevalla. Men 800 kvadratmeter på Groröd räcker inte längre till.

– Tillväxten som vi har upplevt ända sedan vi flyttade in i Uddevalla har varit väldigt stark, säger Niclas Coster, distrikschef med ansvar för ett område från Varberg i söder upp till norska gränsen.

Under det första kvartalet 2022 ökade paketvolymerna för Bring i Sverige med 44 procent.

Flyttar till en 3000 kvadratmeter stor lokal

Lösningen blir att i slutet av oktober flytta till Kuröd där arbetet pågår med att anpassa en 3000 meter stor lokal till företagets behov. Terminalen blir nästan fyra gånger så stor som den nuvarande.

ANNONS

– Läget passar oss väldigt bra, inte minst med tanke på linjetrafik som kommer söderifrån men vi har också mycket gods som går norrut, säger Niclas Coster som påpekar att företaget i Uddevalla trots utökningen har en relativt begränsad verksamhet och sysselsätter under tio personer.

En förklaring till de ökade paketvolymerna är att allt fler privatpersoner de senaste åren har börjat handla på nätet.

Minskad e-handel efter två starka år

I år har dock den uppåtgående trenden i Sverige brutits, enligt Postnords e-handelsbarometer för det första kvartalet.

– Men jag tycker inte att man kan jämföra med förra året eftersom det har varit så osannolika ökningar både 2020 och 2021. Jag trodde att vi skulle komma till en ny nivå och att det skulle hålla sig där, men nu får vi räkna med en liten minskning, säger Arne Andersson på organisationen Svensk digital handel som just nu befinner sig på Almedalsveckan.

På tisdagen ska branschens hållbarhet diskuteras, för till exempel innehåller både paket och lastbilar en hel del luft. Att optimera transporterna kan vara ett sätt att minska klimatavtrycken, att gå över till förnybara drivmedel ett annat. Samtidigt är till exempel HVO-diesel några kronor dyrare än fossil diesel, i ett läge då drivmedelspriser och inflation redan vållar huvudbry för transportföretagen.

ANNONS

Tufft race för att växa lönsamt

För att hänga med i konkurrensen måste handeln och transportföretagen, enligt Arne Andersson, anpassa sig till kundernas krav på inte bara hållbarhet utan också leveranser hem till dörr fler tider på dygnet och avhämtning i paketboxar. Han beskriver det som ”ett tufft race” där företagen måste hitta en balans mellan tillväxt och lönsamhet.

– En utmaning är att både utveckla tillgängligheten och att effektivisera. Konsumenterna vill ha den här valfriheten med flera olika alternativ, säger Arne Andersson som tror att e-handeln på sikt kommer att fortsätta växa.

Den nya paketterminalen på Kuröd kommer att ha ett hämta själv-lager för kunder som föredrar det.

– I närtid placerar Bring också ut närmare 200 paketboxar i storstäderna. Det är något som jag förväntar mig kommer även i Uddevalla, säger Niclas Coster.

ANNONS