Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Göte Green är utredare på bedrägeriroteln och säger att han är djupt oroad över situationen. Bild: Polisen

Polis varnar äldre för bedragare

Äldre personers konton kapas och töms. Nu går polisen ut och varnar för de pågående telefonbedrägerierna som tagit sig nya uttryck.

Telefonbedrägerierna ökar och äldre är en särskilt utsatt målgrupp. I landet rör det sig om över 4 000 pågående ärenden hos polisen just nu. Från Bohuslän har det kommit anmälningar från både Åmål, Munkedal, Uddevalla och Ljungskile, berättar Göte Green, utredare på bedrägeriroteln.

– 70 procent av de som anmäler bedrägerierna är 70 år eller äldre. Dessa drabbas både ekonomiskt och psykiskt och jag är djupt oroad, säger han.

Bedrägerierna förekommer i olika varianter. Det vanligaste är att en person ringer upp och uppger sig för att vara någon form av personal, antingen från en bank, myndighet eller ett större företag.

– Genom att använda uppgifter som finns tillgängliga på nätet, som personnummer, adresser och likande, så kan de skräddarsy historien att passa just dig. De vet exakt vad de ska säga för att få det att låta så bra som möjligt och de kan scanna av hela områden innan de ringer just dig, säger han.

Ber dig logga in

I samband med samtalet så presenteras ett problem som alla slutar med samma sak - att du ska logga in på ditt konto genom en dosa eller ett BankID.

– I samband med detta så kapas alla dina konton. Man spelar bland annat på människors godtrohet och får dem att tro att man vill väl. Det här bedragarna kan exempelvis uppge att de kommer från polisen eller säger att de ringer från din bank, säger han.

Det påstådda företaget kan säga att de misstänker att aktiviteten som just skedde på ditt konto inte är du, och vill därför säkerställa att det där köpet som gjordes för flera tusen kronor verkligen stämmer. Skrämd kollar du snabbt av ditt konto - och skadan är skedd.

– Så fort man hör någon prata om att man ska logga in någonstans eller hämta dosan, lägg på! ryter Göte Green med eftertryck.

– Ingen bank eller myndighet skulle be dig kolla dina konton på det här sättet. Det är inte seriösa företag och det är bara att avbryta samtalet, säger han.

I klippet nedan finns en inspelad ljudfil från polisen som visar hur ett av bedrägerisamtalen kan låta.

Ring banken först

Henrik Mogart är kontorschef på Länsförsäkringar i Uddevalla och bekräftar vad polisen säger.

– En bank skulle aldrig ringa upp och fråga efter koder eller be någon logga in på det här sättet. Aldrig, säger han.

Om du av misstag lämnat ut informationen eller misstänker att du blivit lurad på något sätt finns bara en sak att göra.

– Ring banken. Så fort du bara kan för att stoppa transaktionerna. Det är prio ett. Ring inte anhöriga för att lufta din oro utan direkt till banken. Sen ringer du polisen och anmäler, säger Göte Green.

Många känner skam

Många som drabbats mår ofta psykiskt dåligt och säger inget till anhöriga på grund av skam.

– Man ska inte skämmas över detta. Bedragarna är så duktiga på att lura till sig uppgifter och att skapa ett förtroende under samtalet genom att presentera olika fakta om dig. Det är därför vi måste ut med den här informationen för desto mer man vet desto bättre kan man skydda sig, säger han.

Polisen uppmanar även anhöriga att prata med sina äldre om de pågående bedrägerierna.

– Stäm av med era åldrande föräldrar och berätta om detta. Be dem lägga på luren och hänvisa till dig. Många äldre förstår inte riktigt vad de gör utan stoppar in kortet i dosan under samtalet eller loggar in och tror att de är trygga hemma för att ingen ser. Man kan inte vara så godtrogen längre. Det finns ingen som kan freda sig från detta, säger han.

LÄS MER: "Har inte sovit ordentligt sedan det hände"

Tips från polisen:

Vid minsta misstanke om bedrägeri - Lägg på luren.

Känner du dig osäker - gör en motringning. Lägg på ring upp bank/företag och fråga om personen existerar.

Att en person har personliga uppgifter är inte skäl till att lita på någon.

Logga aldrig in på banken på någon annans begäran.

Prata med anhöriga och varna äldre genom att förklara bedrägerierna.