Rasrisk hotar segelsällskapet

Stora delar av hamnområdet i Ljungskile riskerar att rasa. Framför allt kan båtarna inte sjösättas utan att kajen förstärks, visar en ny utredning.

ANNONS
|

– Vi är givetvis ledsna över det tekniska mätresultatet, säger Helena Barne, ordförande för Ljungskile segelsällskap som har sin verksamhet på området.

Som Bohusläningen har skrivitspärrade kommunen på måndagsmorgonen av parkeringen invid segelsällskapets område på grund av rasrisken.

Men det är bara en första åtgärd; problemet i området är mycket större än så. Färska undersökningar visar att ungefär halva hamnområdet är så instabilt att segelsällskapet inte kan fortsätta med verksamheten som idag om inget görs.

Framför allt får ingen sjösättning ske. De försiktighetsåtgärder som har gällt för sjösättning den senaste tiden är inte tillräckliga, enligt utredningen.

Kommunen som äger marken konstaterade redan tidigt i höstas att skredrisken är stor i området. Innan avtalet med segelsällskapet förnyades ville kommunen få markförhållandena ytterligare kartlagda och friskrev sig under tiden från ansvar eftersom säkerheten inte kunde garanteras.

ANNONS

Nu visar den nya utredningen att stora delar av hamnområdet inte uppfyller gällande krav, säkerheten är inte tillfredsställande. Marken bör inte belastas, visar studien.

Det går sannolikt att använda området igen senare, men först krävs åtgärder. Bohusgeo föreslår tryckbankar i havet utanför slänten, alternativt att slänten och släntkrönet planas av.

För en månad sedan beslutade samhällsbyggnadsnämnden att ta fram en plan för vilka åtgärder som ska vidtas och beräkningar för kostnaderna. Planen ska enligt beslutet tas fram "skyndsamt".

Vidare ska kommunen förhandla fram ett tilläggsavtal med segelsällskapet, där klubben får arrendera den del av området som bedöms vara säker. Det blir då den yta som hittills används som vinterförvaring av båtar och övrig verksamhet inom klubben, det går bra att fortsätta med det enligt kommunen.

Däremot försvinner möjligheten att sjösätta båtarna. Där bedöms marken alltför instabil. Om det inte blir ett tilläggsavtal kan kommunen komma att stänga av hela området med omedelbar verkan. Kommunen kan inte ta på sig ansvaret och garantera säkerheten för båtar och båtägare, enligt nämndens beslut.

Ljungskile segelsällskap kämpar nu för att rädda verksamheten på området.

– Detta är ett ärende som pågår. Vi har tagit fram underlag för en annan bedömning som vi vill lägga fram för kommunen. Vi vill att de ska revidera sitt beslut, säger Helena Barne.

ANNONS

– Vi vill att kommunen tar med alla aspekter. Vi tar fram material och vill visa det för kommunen på ett möte.

Kommunen har beslutat att förhandla fram ett nytt tilläggsavtal där klubben får arrendera ett mindre område och till exempel inte kunna sjösätta.Hur påverkar det er?

– Det påverkar inte klubbens verksamhet så mycket under sommaren. Vi sjösätter i mindre omfattning nu. När upptagning ska ske senare i höst hoppas jag att ärendet är utagerat. Vi kan inte ha ett arrendeavtal som inte fungerar. Kommunen måste göra sin del och förstärka marken, säger Helena Barne.

– Det vore förödande om vi inte kan vinterförvara och sjösätta båtarna. Vi måste kunna använda marken. Annars kan vi lika gärna sluta med verksamheten.

Helena Barne säger vidare att hon har gott hopp om att segelsällskapet och kommunen gemensamt hittar en bra lösning och att det ska gå snabbt.

ANNONS