Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/2

Sätter färg på förebyggande arbete

Jämställdhetsarbetet måste börja redan i förskolan. Den övertygelsen har Denise van Hilst som är rektor på Hogstorpsskolan, där man också jobbar för att förebygga våld mellan elever.

– Om man inte är dum mot någon så är ingen dum tillbaka, säger Bella Aronsson om Hogstorpsskolans mål att minska våld genom att bland annat inte längre tolerera skojbråk.

Risk för skador är en förklaring till att inte starta bråk på skoj, menar eleverna som också pekar på risken för att de kan spåra ur och orsaka missförstånd som leder till bråk på allvar.

Skolans förebyggande arbete började förra hösten med en information om hur många barn som blir utsatta för sexuella övergrepp, men även bristen på jämställdhet, kvinnors utsatthet och mäns våld mot kvinnor, berättar Denise van Hilst som är rektor för både förskola och skola.

– Det hänger ihop med att vi både på förskolan och i skolan behöver träna barn och unga i att respektera varandras integritet och inte välja våld som en lösning i något sammanhang. Vi vill lära pojkar att de inte behöver använda våld när de inte får sin vilja igenom. Framför allt är det pojkar som gör det eftersom de oftast har svårare att sätta ord på sina känslor, säger Denise van Hilst med ett visst mått av generalisering.

Färger representerade värdeord

Torsdagen blev en temadag på skolan där barnen bland annat fick göra armband som med sina fem färger representerar de fem värdeorden kamratskap, respekt, ansvar, jämställdhet och integritet. Elevrådet på skolan har varit med sedan i våras, berättar rektorn.

– De har kommit upp med jättemånga bra förslag på vad vi behöver förbättra på skolan för att kunna leva upp till de här värdeorden, säger Denise van Hilst som konstaterar att dagens elever behöver dagens verktyg för att möta dagens utmaningar.

Positiv förstärkning är grundbulten

För att öka jämställdheten och minska våldet måste förskolan och skolan använda sig av andra strategier än positiv förstärkning, menar rektorn.

– Positiv förstärkning är grundbulten i vårt arbete, men det kommer inte att räcka. Vi behöver våga prata om det som på riktigt är ett problem, säger Denise van Hilst.

Om ett år kan det vara svårt att se stora förändringar, men på lite längre sikt kan attityder ha förändrats.

– Detta är ingen quick fix, på lång sikt vill vi bidra till ett samhälle med mindre våld. Hogstorps elever ska kunna stå emot förtryck, kränkningar och aktivt stå upp för jämställdhet. Barnen och elevernas ska rustas för att, inte bara i skolan utan också i samhället i övrigt respektera varandras integritet och i sina handlingar avstå våld som lösning, säger Denise van Hilst.