Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Rutiner, vardagsmotion och naturnära upplevelser är sådant som kan ge nytt värde till en vardag som förändrats under året med pandemin. Bild: MIKAEL ANDERSSON / TT, Christine Olsson/TT, Gorm Kallestad
Rutiner, vardagsmotion och naturnära upplevelser är sådant som kan ge nytt värde till en vardag som förändrats under året med pandemin. Bild: MIKAEL ANDERSSON / TT, Christine Olsson/TT, Gorm Kallestad

Så kan du måna om din hälsa ett år in i pandemin

Hälsa är mycket mer än regelrätt motion och sunda matvanor. Här är några tips från Uddevallas folkhälsostrateg Emelie Eék om hur du kan värna din hälsa i pandemitider.

– Det här året kommer sätta spår i oss. Både när det gäller den sociala biten, men också hur pandemin påverkat våra rutiner och vardagsvanor.

För att pandemin inte ska bli ”parentesår” i våra liv behöver den nya tillvaron fyllas med nytt innehåll, menar Emelie Eék.

– Med det sagt vill jag ändå betona att man har olika förutsättningar att ta ansvar för sin hälsa. Alla har inte de förutsättningarna.

LÄS MER: Barn och unga i störst behov av stöd efter pandemin

Ändå finns det sådant som gör att det känns att livet fortsätter och upplevs som meningsfullt trots att man inte gör sig i ordning för att gå till jobbet, eller klär upp sig för att synas i sociala sammanhang.

– Det är ju inte alla som syns. Därför måste man försöka hitta en annan grund för meningsfullhet och sammanhang, säger Emelie Eék.

Drygt ett år in i pandemin menar hon att den nya tillvaron ger värdefulla kunskaper att ta med sig framöver.

– Vi kan göra stora lärdomar av att vara mer här och nu. Jag tror att fler får upp synen för att vi inte kan vara på väg på samma sätt som innan pandemin. Man är mer utelämnad åt nuet. Att då använda resurser som finns nära inpå tror jag man mår gott av och finner värde i.

Bild: MIKAEL ANDERSSON / TT
Bild: MIKAEL ANDERSSON / TT

Hitta rutiner i vardagen

Trots att tillvaron förändrats under pandemin är det bra för hälsan att hålla fast vid rutiner för till exempel sömn och måltider. Det kan handla om att lägga sig ungefär samma tid och kliva upp ungefär samma tid och att äta någorlunda varierat och balanserat. Om du är mer hemmavid under pandemin gör det gott att komma ut en stund under dagen. Dagsljus och någon lätt aktivitet är bra för hälsan.
Bild: Henrik Montgomery/TT
Bild: Henrik Montgomery/TT

Upprätthåll sociala kontakter

Försök upprätthålla sociala kontakter fast på anpassade vis. ”Telefonsamtal duger för många men att lägga på video ger en dimension till”, säger Emelie Eék.
Bild: Jessica Gow/TT
Bild: Jessica Gow/TT

Gå en kurs

”Jag fascineras över hur mycket som görs tillgängligt digitalt. Man kan gå kurser som aldrig förr, det finns gratisföreläsningar och diskussionsklubbar som går att ta del av. Jag var på en digital guidad tur i Venedig och fick uppleva att det är ganska spännande hur det går att tillgodogöra sig upplevelser på det viset", säger Emelie Eék.
Bild: Henrik Montgomery/TT
Bild: Henrik Montgomery/TT

Ta del av kultur online

"Jag vill verkligen slå ett slag för det kulturella utbud som tillgängliggörs digitalt nu. Att man har kurser, föreläsningar, konserter, seminarier och museer som öppnar utställningar digitalt. Sedan kan jag rekommendera att ha digital bokcirkel. Via biblioteken i Uddevalla kan man beställa bokcirkelkassar”, säger Emelie Eék.

Glöm inte vardagsmotionen

Under pandemin har många tappat den så viktiga vardagsmotionen. ”Det är inte bara att vi fråntas den så viktiga vardagsmotionen när vi sitter hemma mer, vi har också lagt till mer stillasittande. Därför behöver vi ta oss tid för rörelse och försöka komma ut på lunchen”, säger Emelie Eék som rekommenderar de stadsnära promenadslingor som finns i Uddevalla. Har man lite mer tid och söker en upplevelse finns flera turförslag på kommunens hemsida.