Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Sökes: ny ägare till T/S Britta

Konkurs och inställd verksamhet. Den pessimistiska framtidssynen har Mikael Carlsson, skeppare på traditionsfartyget Britta.

Om någon vecka samlas medlemmarna i Brittas stödförening för att ta ställning till framtiden.

– Dyker inga medlemmar upp då är det bye-bye med verksamheten, konstaterar Mikael Carlsson som dock har ett litet hopp kvar.

– Om det finns nya krafter som vill fortsätta så går det, fortsätter han och beskriver det som att man ska driva ett helt rederi på ideell basis helt obetalt.

Stiftelsen som äger båten t/s Britta och Maritima föreningen som driver verksamheten har tillsammans hamnat i en ond cirkel. Besättningen är inte tillräckligt stor för att kunna köra tillräckligt många turer så att stiftelsen får in pengar och eventuellt gör ett överskott som kan finansiera underhållet av båten.

Köpare

Nu är Britta utlagd till försäljning, berättar Mikael Carlsson som också är ordförande i ägaren Uddevalla Skolfartygsstiftelse.

– Vi försöker sälja båten, om det går. Det kan vara svårt att hitta en köpare, det är en stor båt, säger Mikael Carlsson som befarar konkurs för stiftelsen om man inte lyckas sälja skeppet.

– Vi har pengar nu så vi kan hålla Britta flytande till april nästa år.

T/S Britta är inte det enda skolskeppet, eller traditionsfartyget, i Bohuslän. Alla har det gemensamt att föreningarna bakom fartygen pressas av hårda krav från Transportstyrelsen på hög behörighet för skepparen, något som är svårt för dem som jobbar helt ideellt.

– Alla skutor på kusten har samma problem med bemanning, säger Mikael Carlsson som berättar att han fått ägna semestern och alla helger från maj till oktober på Britta.

Läs också: T/S Britta skickar ut nödrop

Hyra in sig

Även om stiftelsen bakom Britta skulle gå i kvav finns det en maritim förening kvar.

– Den behöver inte försvinna, men det är samma personer som i stiftelsen, förklarar skepparen som menar att Britta-medlemmarna kan hyra in sig på Ingo, Westkust, Kvartsita eller Athene när man fått ihop en lönsam tur.

Verksamheten kring Britta startades för att unga skulle få prova på traditionell segling, berättar Miikael Carlsson som inte kan peka ut någon "typisk medlem".

– Vi har allt från 70–80-åringar till 14-åringar och allt däremellan.

Läs också: Lämna inte Britta vind för våg