Snåriga regler kring gamla Västtrafikkort

När Sven Wold kollade sitt Västtrafikkort var det tomt och pengarna borta. Kortet hade gått ut och tömts. Det går dock att föra över pengarna till ett nytt kort - om man har kvar kvittot.

ANNONS
|

Har du koll på var dina tre år gamla Västtrafikkvitton finns? Inte? Då får du problem med att få tag i pengarna när kortet har gått ut.

I söndagens GP fanns en insändare med rubriken "Smart affärsidé, Västtrafik". Det var Sven Woldt som berättade att han och hans sambo skulle åka buss i stället för att ta bilen i fredags. När sambon kollade hur mycket pengar som fanns kvar på kortet fick de en chock.

– Det skulle vara cirka 300 kronor men saldot visade noll, berättar Sven Woldt.

De ringde till Västrafiks Kundservice och fick svaret att kortet blivit för gammalt och att pengarna skulle försvinna efter 120 dagar.

ANNONS

Paret nöjde sig inte med beskedet utan åkte till Tidpunkten och fick pengarna insatta på ett nytt kort. Varför Sven Woldt och hans sambo fick uppgiften om att laddningen bara gällde i tre månader är oklar.

Hans kritik mot Västtrafiks betalsystem var tydlig i insändaren.

"Om man inte tar ut pengarna i tid tar ni hela beloppet, Smart idé". Han jämförde också med att banker byter ut gamla kort mot nya utan att pengarna försvinner från kontot.

På Västtrafiks sajt är inte köpvillkoren för kontoladdning synliga vid första klicket utan återges via en länk om särskilda villkor: "Kontoladdning som inte används eller laddats om med pengar inom 3 år från sista användningstillfället kommer att avslutas. När kortet är avslutat kan du varken få tillbaka eventuellt kvarvarande saldo eller pant".

Maria Björner Brauer är enhetschef för Västtrafiks Försäljning och Marknad. Hon kan inte svara på varför Kundservice sagt att Sven Woldts hustrus kort bara hade 120 dagars giltighet.

– Det låter inte som vi har gett den anställde på Kundservice förutsättningar för att ge rätt information, säger hon.

Enhetschefen hävdar att Västtrafik inte praktiserar köpvillkoret om giltighetstid.

– Pengarna försvinner inte. I stället för vi över beloppet till ett nytt kort eller ger värdecheckar. Allt under förutsättning att kunden har kvar sitt kvitto.

ANNONS

Varför har ni då villkor som inte tillämpas?

– Jag kan inte svara på det mer än att vi tar inga pengar.

Vart tar pengarna vägen som inte utnyttjas?

– De går tillbaka till kollektivtrafiken men hur stort belopp det handlar om vet vi inte. Att inte använda sin laddning är ett val som kunden gör.

Enligt Maria Björner Brauer finns det cirka 4,6 miljoner kort i omlopp. Hon säger också att de inte går att jämföra med bankernas hantering av sina kort.

– Våra kort är anonyma, du behöver inte tala om vem du är. Därför är det svårare för oss att ha koll på när de blir för gamla. Här har kunden ett egenansvar, säger hon.

Vad ska de göra som drabbas?

– Vi har väldigt få klagomål. Men de som är missnöjda bör ta kontakt med vår Kundservice. Då kan vi skapa ett ärende och göra en utredning. När den är klar får kunden tillbaka beloppet på ett nytt kort. Vår inställning är att alltid hjälpa våra kunder.

ANNONS