Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Sommarhemsskolan, arkivbild. Bild: Lasse Edwartz

Sommarhemsskolan får toppbetyg i granskning

Skolinspektionen genomförde tidigare i år en temagranskning på 30 slumpvist utvalda skolor för att se hur man arbetade med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i sin undervisning. Sommarhemsskolan klarade granskningen utmärkt och var en av fem skolor utan anmärkning.

– Det känns mycket bra! Det är ju ett medvetet och hårt arbete som ligger bakom, både hos huvudmannen, vars arbete också granskades, och utvecklingsenheten på grundskolekontoret. Vi hade inte klarat detta som enskild skola, säger Marika Delvret, rektor Sommarhemsskolan F-6.

Granskningen gick ut på att se om skolorna använder sig av en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i sin undervisning. Av de 30 skolor som granskades var Sommarhemsskolan en av fem som inte fick någon anmärkning av Skolinspektionen.

Tagit fram en app

Framförallt rosas skolans arbete med att förbättra ledarskapet i skolan där man genom samarbeten har tagit in experthjälp utifrån. Lärarna arbetar med ledarskapsövningar som författaren och pedagogikprofessorn John Steinberg tagit fram.

Dessa utvärderar man sedan på en veckobasis genom en app som tagits fram i ett samarbete med Chalmers-forskaren Martin Lackéus.

– Jag lyssnar av deras reflektioner och svarar med egna reflektioner tillbaka på individnivå. Det är en enorm vinst. Hur ofta skulle man kunna hinna med detta annars, och nu gör jag det en gång i veckan. Det är ett väldigt bra verktyg för lärarnas, all pedagogisk personals lärande, säger Marika Delvret.

Vi ska ha en skola som ska fungera för alla

Arbetssättet kommer även användas nu när skolan ska NPF-säkras. Begreppet står för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och det handlar om att tillgänglighetsanpassa skolan för dessa elever.

– Det gäller barn med till exempel autism eller adhd som har utmaningar som gör det svårt för dom att vara i skolmiljön. Vi har arbetat med det teoretiskt i år för att skapa förståelse hos all personal för hur skolan kan upplevas för dessa barn och nu ska vi börja prova aktiviteter som kan göra det lättare för dessa elever. Vi ska ha en skola som ska fungera för alla och ledarskapet kommer finnas med parallellt i arbetet, säger hon.