SOS alarm tog miste på Tanum och Tjörn

Ambulanser får felaktiga larm och adresser, stora områden lämnas helt obevakade och sjuktransporter försvinner eller blir felaktigt avbokade, det är några av SOS alarms missar.

ANNONS
|

Vi har granskat alla avvikelserapporter från NU-sjukvårdens ambulansverksamhet från förra året. Det visar sig att ett tjugotal riktar allvarlig kritik direkt mot SOS alarm.

Vid flera tillfällen förra året larmades ambulanser till fel plats. Till exempel har en operatör blandat ihop Tanum och Tjörn. I ett annat fall larmades ambulansen till Tanumshede när den egentligen skulle till Hamburgsund. Hittills har de hjälpsökande överlevt, men det hade kunnat gå illa:

"En liknande händelse i en annan situation skulle kunna medföra en betydande risk för en kritiskt sjuk patient", konstaterar ambulanspersonal.

Det är inte heller självklart att den närmaste ambulansen larmas till platsen, vilket bekräftas av en anställd inom ambulansverksamheten som vill vara anonym:

ANNONS

- Ibland kan vi slå på blåljusen och efter ett tag så möter vi en ambulans som är på väg hem, det händer lite då och då. Det är inte så konstigt att en hel del av ambulanspersonalen är irriterade på SOS alarm.

Ett ständigt trätoämne är utryckningar till Bokenäs och Skaftö. SOS alarm skickar oftast ambulans från Uddevalla, medan åtminstone vissa ambulansförare menar att det går snabbare om en lysekilsbil tar färjan.

SOS alarm ansvarar också för att fördela ambulanserna så att framkörningstiden blir så kort som möjligt över största möjliga yta. Ändå finns exempel när operatörerna glömmer att skicka passningsbilar när den ordinarie ambulansen är på uppdrag.

- Det har blivit märkbart sämre med åren och jag skriver inte längre avvikelserapporter. De som ni har läst är bara toppen av ett isberg men visar på systemfel som måste åtgärdas, konstaterar vår källa.

Några gånger skickas ambulans och akutbil till patienter som verkligen inte behöver akuthjälp. En har brutit en tånagel, en annan har ramlat men verkar helt opåverkad.

En annan gång svarar inte SOS alarm på ambulansanrop. Det visar sig att en elev sitter vid spakarna och som dessutom larmat ut en annan ambulans felaktigt.

Vid flera tillfällen reagerar ambulanspersonal på att SOS alarm inte larmat ut räddningstjänsten vid trafikolyckor. Utan räddningstjänst kan trafiken inte stängas av och orsakar ett betydande arbetsmiljöproblem.

ANNONS

Men kritiken kommer inte bara från SOS alarm. Även akutmottagningens personal på Näl har haft synpunkter på arbetsmetoden. Vid ett tillfälle "försvann" en sjuktransport. Vid ett annat tillfälle vägrade SOS alarm att beställa ambulans för en akuttransport till Sahlgrenska för operation. Anledningen: akutmottagningens personal hade ringt när de i stället skulle ha bokat transport på nätet. SOS alarm försvarade sig med att de inte förstod att fallet var akut.

Enligt högsta ansvariga politiker har dessa klagomål inte nått NU-styrelsen:

- Det är viktigt att det här kommer fram så vi kan göra något åt problemen. Det måste vara nolltolerans mot felaktiga utlarmningar, sen att nå dit är en annan sak, säger Marith Hesse (M), ordförande i NU-sjukvårdens styrelse.

I ett mejlskriver SOS alarm att ärenden ibland får fel prioritet och att det är beklagligt. Bolaget tar ett stort ansvar och följer upp dessa ärendena och ändrar rutiner och system om det behövs, menar presschefen.

En förklaring till felprioritering är att den bara sker utifrån röst och samtal, medan ambulanspersonal kan se och undersöka patienten. När det gäller utlarmning av räddningstjänst har SOS alarm ofta en annan uppfattning än ambulansbesättningen.

Att ambulanser ibland får fel adresser är ett känt problem, men är inte så vanligt med tanke på antalet utryckningar, "men kan drabba den enskilde hårt. Vi jobbar hårt för att minimera de få fall som förekommer", skriver presschefen i mejlet.

ANNONS

Fakta: Larmsamtal

Ett larmsamtal till 112 besvaras av en operatör på SOS alarm. Utifrån sjukvårdens riktlinjer och den information som kommer fram i samtalet får den hjälpsökande en prioritering. Högsta prioriteringarna är prio ett och prio två. Varje nivå av prioritering har sina riktlinjer för hur personalen ska hantera patienten. Ambulansdirigenten fördelar sedan de tillgängliga ambulansresurserna utifrån prioriteringslistan.

ANNONS