Entreprenören har ett särskilt bergsteam som är klättringskunniga. Kaj Diselöw är en av dem i teamet.
Entreprenören har ett särskilt bergsteam som är klättringskunniga. Kaj Diselöw är en av dem i teamet. Bild: Lasse Edwartz

Sprickor i berget spräcker tidsplanen

Trafikverket varnar för stora förseningar av arbetet med att rassäkra väg 675 vid Ulvesund. Orsaken är nyupptäckta sprickzoner i berget.

ANNONS
|

Trafikverket utför åtgärder för att minska risken för bergras och lerskred längs Ljungskileviken på väg 675.

Projektet omfattar två etapper. Den första är en förstärkning av vägen som genomfördes under hösten 2017. Då togs delar av gammal väg bort och ersattes med lättare material, för att minska risken för lerskred. Den pågående etappen innehåller arbeten med siktförbättringar som ska utföras på vägen samt förstärkningar av berget ovanför vägen. Men det har tillstött problem.

Peta i "Näsan"

– Svårigheterna är att förankra och säkra bergöverhänget, alltså själva "Näsan", som vi inte har kunnat förutse, säger Magnus Enhörning som är projektledare på Trafikverket.

Han berättar att stora kross- och sprickzoner har gjort att de måste använda en mer omfattande och tidsödande arbetsmetod.

ANNONS

– Det handlar om att vi måste täta i borrhålen kring de 33 vajrar som ska förankra "Näsan", säger Magnus Enhörning.

Han säger att arbetet är kraftigt försenat och kommer att färdigställas under februari–mars 2019. Men vägarbetet har gått bra och kommer att öppnas som planerat 30 november för motortrafik.

– Vi öppnar ett körfält närmast vattnet som är en sträcka på cirka 250 meter. Man får köra i 30 kilometer i timmen förbi arbetsplatsen, säger Magnus Enhörning.

Riskfyllt arbete

Han uppmanar alla att visa stor hänsyn. Trafiken kommer att regleras med trafiksignal och bedömningen är att väntetiden vid rödljus blir som mest 2 minuter. Det finns fortfarande inte plats för gående och cyklister på vägsträckan.

– Vi kan inte hindra cyklister och gående men vi ber att man inte använder den här vägen, säger Magnus Enhörning.

Det riskfyllda arbetet fortsätter på bergöverhänget efter öppningen av vägen som planeras till den 30 november.

Vad är det som är så riskfyllt?

– Själva "Näsan" väger 5 000 ton. Om den skulle ramla ner, skulle det bli en ordentlig smäll. Sen är det ju bergspartier runt omkring som också är dåliga, säger Magnus Enhörning.

Flaggvakter

Han berättar att entreprenören har ett särskilt bergsteam som är klättringskunniga.

ANNONS

– De hänger ju i bergsbult med maskiner och borrar och utför arbeten 40 meter upp på bergssidan. Det är ganska spektakulärt faktiskt, säger Magnus Enhörning.

Vägen kan stängas av helt under kortare perioder. Då sätts flaggvakter ut. Det kan även förekomma längre stopp när hela vägens bredd behövs för att maskiner och utrustning ska transporteras fram till arbetsområdet.

– Vi lägger stor omsorg vid säkerhetsarbetet för dessa arbeten och då tar det tid, säger Magnus Enhörning.

Trafikverket utför åtgärder för att minska risken för bergras och lerskred längs Ljungskileviken på väg 675.

Fram till den 30 november leds all trafik om till vägen förbi Lerbomotet.

Efter den 30 november kommer trafiken regleras med trafiksignal med en väntetid vid rödljus på som mest 2 minuter.

Arbetet kommer att färdigställas under februari–mars 2019.

ANNONS