– Det är för dålig lönsamhet och intäkterna täcker inte produktionen tyvärr, säger Ingalill Sundhage, ansvarig utgivare för Bohusläningen och Uddevalla7Dagar.
En gång i veckan, varje torsdag, har Bohusläningen gett ut en gratistidning till alla hushåll i Uddevalla och Ljungskile. Syftet var att ge annonsörerna ett komplement till Bohusläningen i en redaktionell miljö av artiklar om sånt som händer och sker i kommunen.
– Det är synd, 7 Dagar har funnit sedan hösten 2012 och som inledningsvis var en tidning som uppskattades av kunderna. Men i dag när både läsare och annonsörer söker sig till de digitala plattformarna och digital media, blir gratis en olönsam produkt, säger Ingalill Sundhage.
Avgjordes förra veckan
Beslutet att lägga ner tidningen fattades av Stampen Lokala Mediers styrelse i förra veckan.
– 7 Dagar som affärsmodell passar inte längre in i ett samhälle som blir allt mer teknikbaserat och det är därför man har tagit det här beslutet. Vår satsning framöver är riktad mot den digitala läsningen och det är där som vi ser att framtiden ligger, säger hon.
Även 7 dagars utgåva i Trollhättan kommer att läggas ner säger Stampens vd Johan Hansson.
– Tidningarna är inte lönsamma och vi väljer därför att fokusera på våra kärnprodukter TTELA och Bohuslänningen. Vi förstärker upp med resurser på de tidningarna i stället, säger Johan Hansson, vd på Stampen Lokala Medier till Medievärlden.