Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Timbuktu var med på en digital lektion när Uddevallaeleverna diskuterade hans bok
Timbuktu var med på en digital lektion när Uddevallaeleverna diskuterade hans bok "En doppe midnatt". Bild: Privat

Timbuktu dök upp på elevernas digitala lektion

Eleverna på IM-programmet på Margretegärdeskolan hade läst och skulle diskutera Jason "Timbuktu" Diakités bok En droppe midnatt. Då dök huvudpersonen oväntat upp och var med på den digitala lektionen. – Ett sånt proffs, säger läraren Emil Haugen.

40 elever på IM-programmets språkintroduktionskurs har under läsåret läst in behörighet för årskurs 9 för att kunna söka in till gymnasiet. Den senaste tiden på distans. I undervisningen har det ingått att läsa en bok.

– Vi valde En droppe midnatt, en bok som vi tycker passade bra. Anledningen till det är att den handlar om Jason Diakités liv och om svårigheten med att passa in. Med en vit mamma och svart pappa skriver han om svårigheter med att identifiera sig, säger Emil Haugen.

Det är något som många av eleverna i klassen själva kan identifiera sig med, enligt Haugen. Många är nämligen nyanlända och vet hur svårt det kan vara att anpassa sig för att passa in i en ny omgivning.

– Många av eleverna kände igen sig i många segment i texten. Många är väldigt drivna, duktiga och kämpar hårt för att klara målen i skolan, därför tyckte vi den här boken passade bra att läsa. Vi har också använd den i undervisande syfte med grammatik och också analyserat texten till Alla vill till himmelen, säger han.

I veckan skulle läraren Emil Haugen och klassen ha genomgång och diskutera boken – digitalt så klart. Då fick Emil Haugen en idé. Han mejlade Jason Diakités manager och frågade om musikern skulle kunna tänka sig att spela in en liten hälsning och skicka till eleverna.

– Jag tog det på uppstuds och chansade bara, säger Haugen.

När managern svarade visade det sig att han hade ett helt annat förslag. Jason Diakité kunde inte bara tänka sig att mejla en hälsning, han ville själv vara med och diskutera boken tillsammans med klassen.

– När han fick höra om att många av eleverna har en bakgrund som krigsdrabbade blev han inspirerad och sa att han jättegärna är med på lektionen, säger Haugen som mejlade lite frågor från eleverna till Diakité så han kunde förbereda sig.

Efter att ha bestämt en tid med den upptagne musiken var det dags i veckan. Jason Diakité loggade in i det digitala mötet och inledde med att berätta att han spelat på festivalen Solid Sound i Uddevalla. Sedan var det dags för eleverna att ställa frågor.

Bland annat frågade det om han känner sig mer som svensk än amerikan, vilka råd han skulle ge en 18-åring för att lyckas i livet och om han blir utsatt för sin hudfärg?

Avslutningsvis undrade eleverna om han kunde tänka sig att rappa lite, och det kunde han.

– Han körde hela första versen på Alla vill till himmelen till allas stora förtjusning, säger Emil Haugen som också vill berömma musikern för att han tog sig tid:

– Det här var superroligt. Vilken proffsig människa. Till exempel bemödade han sig med att säga namnet på alla elever han pratade med, det var verkligen på riktigt, säger Emil Haugen.