Träbåten är inte uträknad

Det var regn och lite blåst inför årets start av Julleveckan, när starten gick på onsdag eftermiddag ifrån piren i Kungshamn centrum. Vädret har nog hållit en del kvar hemma, men 13 träbåtar ställde upp som seglat hit ifrån olika destinationer.…– Ändå fantastiskt, tycker Jonas Adolfsson från Henån som där driver träbåtsvarvet "Båt-Jonas".

ANNONS
|

Den här mycket speciella seglingen startades 2008 och har haft starter på Smögen, i Lysekil och nu i Kungshamn.

Bakom årets arrangemang ligger bland andra "Båt-Jonas", Tom Hemreus på Sydkoster och Anna Hult ifrån Göteborg. Träbåtar är en stor grej i det här landet och om det vittnar till exempel Facebook-gruppen "Vi som älskar träbåtar".

Den har 17 000 medlemmar och startades en gång av Anna Hult som har sin träbåtshamn på Örn.

– Tusentals följare på Facebook visar intresset för träbåtar.

När starten gick i år var Kungshamn ännu ganska full av sommarturister och en av dem kom i en 30-fots träbåt, för att titta på de övriga som skulle delta i den fyra dygn långa seglingen.

ANNONS

De var Andreas Berntsson som lånat pappa Mats träbåt som ser ut att vara i nyskick och som är byggd av båtbyggare i Berntssonsläkten som är kända båtbyggare på Orust.

Längst ifrån kom Ellinor och Lars Hjemli som tillsammans med Anna Kuam kommer ifrån Fredristad och hade varit på havet i tre dygn drygt, för att komma hit och delta i seglingen.

Lars Hjemli pekade stolt på sin 30 fots träbåt och berättade att den var byggd en gång i tiden av bröderna Martinsson i Svineviken på Orust.

Christine Vanebo och Göran Swedlund kom i Pärlan - en julle byggd på 1960-talet vid Gösta Johanssons varv i Kungsviken. Det goda skicket på den gör att namnet på båten "Pärlan" är mycket passande. Båten är byggd på 1960-talet av Gösta Johansson varv i Kungsviken, men har numera hemmahamn i Hunnebostrand.

Mest i startfältet fanns två Petterssonbåtar byggda i mahogny och som glänste som nyvaxad bil. Pettersonbåtarna byggdes i Kristinehamn 1939 och tillverkningen avbröts sedan på grund kriget i Europa. Båtarna är 8,90 långa men bara 1,90 breda vilket gör att de ser rangliga ut.

Den ena har till och med fått namnet "Kantippa", vilket rönte en del muntra kommentarer på piren innan start.

ANNONS

– Men det är inga problem. Om det blåser rejält när man är ut höjer man bara farten så stabiliserar det båten, förklarar ägaren Claes Fröberg som äger båda två och körde den ena tillsammans med hustrun Anneli.

Den andra framfördes av vännen Wermland Nilsson och Maria Swahn. Båtarna ligger numera på Vindön när de inte är på havet.

Magnus Larsson kom i en Laxkutter som är under renovering.

– Hela bordet ska byggas med det går just nu inte att få tag på virke, berättar Magnus var flytetyg ändå drog till sig många blickar.

En gaffelriggad Koster byggd 1936 i på Getterön med namnet Albatross är också med på årets segling.

– Den kan komma upp 7 knop med segel, berättar Erik Henningsson från Uddevalla som tillsammans med hustrun Lena deltar i Julleveckan ombord.

Båten har en 16 hästkrafter och motor av märket Sole, ifall de kniper med vinden. Hemmahamn är kulturhamnen Gustafsberg i Uddevalla där den här båten på något sätt smälter väl in bilden, omgiven av äldre byggnader i Gustafsbergsstiftelsens vård.

Thor Anderson från Hunnebostrand hade tagit med sig Oscar och Magnus Bäckman, samt Alexander Ådin ombord på sin Julle som byggdes 1976 på Tjörn.

ANNONS

När den här armadan av fina träbåtar gick paraderade genom "Sunnepina" mellan Hasselösund och Grindholmen, satt sommarfolket på sina bryggor framför sjöbodarna och njöt.

Framtiden är träbåtar. Det räknar båtbyggare och båtsnickaren Jonas Adolfsson från Orust med. Och hur skulle han kunna räkna med något annat, när orderboken är fulltecknad långt in på 2022?

Tretton träbåtar kom slutligen till slutet som gick vid 16-tiden från piren i Kungshamn.

Lena och Erik Henningsson från Uddevalla deltar i Julleveckan med en gaffelriggad Koster med Hemmahamn Gustafsberg i Uddevalla

Claes Fröberg ställde upp med en Petterssonbåt från 1939, byggd i mahogny.

Ellinor Hjemili, Anna Kuam och Lars Hjemli hade seglat till Kungshamn från Fredrikstadi i en 30 fots snipa som en gång byggdes på Orust av bröderna Martinsson.

Julleveckan eller ”Jollevegga” som den heter på lokalmål startade 2009.

Det brukar vara 10-15 deltagare.

En majoriet av de fritidsbåtar som deltar tillverkade i Bohuslän för många år sedan.

Intresset för träbåtar tydliggörs af facebook-gruppen ”Vi som älskar träbåtar med över 17000 följare.

ANNONS