Trångt i trafiken när cykelsäsongen drar igång

Våren har kommit och många plockar fram sina cyklar. Tillsammans med bilar, gångtrafikanter och cyklister kan det bli trångt.
– Oftast vet man inte vem som ska väja, jag eller bilisten, säger Benno Dahl.

ANNONS
|

Utanför Kampenhofs busstation finns en lång cykelparkering. Många cykelplatser gapar fortfarande tomma men kommer alltmer att fyllas av cyklar. Cykelsäsongen är igång likaså tillbuden i trafiken mellan cyklar och bilister. Några som gör sig redo för en cykeltur är Jakob Olsson, 14 år och Noel Jacks, 14 år.

– Vi är på väg hem till Herrestad. Jag har nyss klippt mig, säger Jakob Olsson.

Känns farligt i trafiken

De berättar att de har runt en mil i varje riktning men att de är vana cyklister eftersom de ägnar mycket tid åt mountainbikes och trekking. Noel Jacks säger att det ibland kan kännas farligt ute i trafiken.

ANNONS

– Vissa kör så fort med sina bilar, framförallt i rondeller men jag brukar stanna. Det är bättre att vänta en stund, säger Noel Jacks.

På Kilbäcksgatan i Uddevalla centrum stannar Diana Pors till och parkerar sin bil. Hennes två söner Louie, 8, och Arvin, 6, hoppar ur bilen.

– Jag tycker att det funkar med cyklisterna här i stan men ibland kan det vara lurigt, säger Diana Pors.

Ombyggnader och vägarbeten

Hon berättar att det kan vara oklart vad som gäller för regler i vissa korsningar. När det då ibland går fort både för cyklister och bilar kan det uppstå problem, säger hon.

– Tidigare hade jag ett jobb där jag körde mycket i stan och då märkte jag det här mycket mer, säger Diana Pors.

Benno Dahl kommer cyklande från Bohusläns museum men får vända när han kommer fram mot Västerbron eftersom det är avspärrat och pågår arbeten där. Han hoppar av cykeln för att leda den över en refug ut på bussgatan.

– Jag cyklar nästan året runt men det är ju mycket ombyggnader och vägarbeten så man vet inte riktigt var man ska cykla, säger Benno Dahl.

"Vi samarbetar, jag och bilarna"

Han säger att ett större problem är att veta vem som ska väja i olika korsningar.

ANNONS

– Inte ens jag som cyklar hela tiden vet exakt vad som gäller men man får vara försiktig, säger Benno Dahl.

Anna Johansson cyklar från Skogslyckan till sitt jobb i centrum mest varje dag.

– Det är underbart att cykla. Jag har cyklat några veckor nu men jag har inte skaffat hjälm än vilket jag har dåligt samvete för, säger Anna Johansson och ler under sin mössa.

Att det blir trångt i en del korsningar tar hon med ro.

– Vi samarbetar, jag och bilarna. Den som har mest bråttom får köra först, så brukar jag tänka. Det blir som man gör det i trafiken, säger Anna Johansson.

Kamera på styret

Roberto, som inte vill säga sitt efternamn, har ett knep. Han har monterat en kamera på styret som spelar in allt som händer i trafiken framför honom.

– Det kan hända att det blir struligt i en del korsningar och då brukar jag bara peka på kameran, säger Roberto och skrattar.

Han säger att det absolut har en inverkan när det börjar bli bråk och bilister börjar bli otrevliga.

– Jag cyklar jämt och det är lite som i djungeln, störst överlever, säger han och menar då bilarna.

ANNONS

Men, som han säger, håller alla sig till reglerna så brukar allt fungera bra. Någon som försöker hålla sig till reglerna är Frida Kristoffersen.

– Jag tycker det ärligt är svårt att veta. Det blir lite rörigt. Jag tycker det ska markeras mycket tydligare var cykelvägarna går, säger Frida Kristoffersen.

Vem ska väja för vem?

För det första måste man veta om det är en obevakad cykelpassage eller cykelöverfart.

Vid en cykelpassage används inget särskilt vägmärke för att märka ut denna och där har inte motorfordon heller väjningsplikt. Dock ska motorfordon anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande.

Vid en cykelöverfart finns ett vägmärke som påminner om vägmärket för övergångsställe. När vägmärket om cykelöverfart finns uppsatt så har fordonsförare väjningsplikt gentemot cyklister, på samma sätt som man har väjningsplikt gentemot gående på ett övergångsställe.

Som skyddad fordonsförare (i till exempel en bil) så ligger alltid ett större ansvar på fordonsföraren i trafiken än vad det gör på exempelvis cyklister.

Källa: NTF – Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande

ANNONS