Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Frusna drömmar. Frölandskajen i Uddevalla är den djuphamn som skulle kunna ta emot flera tågset varje dygn med järnmalm från Bergslagen för omlastning till fartyg. Men de största lastfartygen som gör långväga transporter till Kina både miljörätt och ekonomiska kommer inte in heller här. Omlastning i Rotterdam kan bli ett måste.

Uddevalla kan bli utan malmtransporter

Framtidssatsningen på malmtransporter från Bergslagen ut i världen från Uddevalla hamn och senare Lysekil hänger på en skör tråd. Detta sedan Nordic Iron Ore med Oxelösund om malmleveranser på fem miljoner ton per år.

– Vi behöver komma igång 2015 förklarar Nordic Irons ekonomidirektör Lennart Eliasson, men tillägger att överenskommelsen med Oxelösunds kommun än så länge bara är en avsiktsförklaring.

Suget efter malm ökar i Asien. Både Nordic Iron och Grängesberg Iron vill återuppta gruvdrift i Ludvika gruvor samt i Grängesbergsgruvan. Lysekil såg en möjlighet att få malmtransporten till sig och letar just nu finansiärer till bygge av en ny djuphamn i Brofjorden. Den ska klara 200 000 tons lastfartyg med malm för transporter till Kina.

Ställer upp

Men en sådan hamn är inte byggd på en gång. Därför vill Uddevalla hamn hjälpa till så länge med att ta emot de tänkta malmlasterna till djuphamnen på Fröland.

Den klarar dock max 
60 000-tonnare.

Våren 2014 ska regeringen fatta beslut om en åtgärdsplan. Men gruvexploatören vill redan nu göra klart med hamntransporterna. ”Oxelösunds hamn är en av de viktigaste hamnarna i Östersjön. Den har flera fördelar; den är kustnära, isfri, har kort insegling och unik järnvägskoppling till Bergsslagen med Borlänge, Ludvika och Grängesberg”, skriver Nordic Iron i ett pressmeddelande.

Nyanställningar

Oxelösund hamns vd, Erik Zetterlund, räknar med att nyanställa mellan 30 och 50 personer som följd av satsningen.

Hamnen måste också bygga ut kajer, muddra och skapa lagerytor för en halv miljard kronor.

– Fördelarna här är att det finns en färdig infrastruktur. Vi kan börja skeppa lite tonnage redan 2014 och startar fullskalig kommersiell drift 2015. Vid 2018 når vi full kapacitet. Om västkustalternativet funnits på plats 2015 hade vi haft fördel av att gå mot västkusten. Men både Fröland och Lysekil måste utvecklas, konstaterar Nordic Irons vd Christer Lindqvist.

Fördyrande faktor

– Lysekil kunde blivit ett svenskt Narvik med djuphamn och kort insegling. Ska vi komma igång planenligt måste vi välja Oxelösund, även det blir en fördyrande faktor för oss.

Har ni avskrivit västkusten?

– Inte helt. Långsiktigt är vi öppna för förslag, men tillståndsprocesser tar tid. En djuphamn på västkusten om 5–10 år kan vara nyttig för också andra transporter från Sverige.