Unga möter människorna bakom uniformsjobben

Personen som sitter bakom ratten på bussen är ingen robot. Det är en människa som gör sitt jobb och har hem och familj. Det var budskapet när tolv ungdomar fick träffa busschauffören Mikael Romano som berättade ur sitt perspektiv på jobbet som ett av de uniformsyrken som ofta blir utsatta för aggression.

ANNONS
|

De tolv deltagarna som den här kvällen bänkat sig i ett grupprum hos Västtrafik fick inledningsvis se foton på bussar som fått rutorna förstörda genom någon form av projektil.

– Där sitter en chaufför och kör. Det var nära att han skadades, konstaterade Mikael Romano som också tillade att en vindruta kostar 35 000 kronor plus moms att ersätta, förutom att bussen får stå länge på verkstaden under väntetiden.

Det är några olika yrken i uniform som unga i åldern 15-18 år får träffa genom en utbildning med kommunen som ansvarig. Till det här året var det 62 unga som sökte.

ANNONS

– Det här är brottsförebyggande. Man kastar inte sten på dem man känner, säger fritidsledaren Jenny Bröjer som också är gruppledare inom MBU.

Vill bli polis

Svaren från deltagarna själva tyder på att deltagandet i denna utbildning inte handlar om någon kur av bot och bättring på grund av dåligt samvete. Elin Borg och Trina Ramosai framstår som typiska deltagare när de förklarar att de gärna vill bli polis, men att de också är intresserade av att veta mer om andra yrken. Sanna Widengård vill bli läkare.

– Jag är intresserad av all blåjuspersonal. Kul att få veta hur ett arbetspass ser ut, säger hon.

Första året med utbildningen Människan bakom uniformen var det till 90 procent unga som vill bli polis som var deltagare.

– Vi har nog trott att vi skulle få med några unga med dålig attityd, säger Jenny Bröjer.

Efter att Mikael Romano berättat om de trevliga sidorna med att vara bussförare och alla de utbildningar som yrket kräver, tar gruppen plats i en buss för vidare transport till brandstationen. Där tar räddningstjänstens Fredrik Russberg emot och låter rökfylla bussen medan han berättar om svårigheten med att hitta utgångarna i ett kritiskt läge.

Mycket skratt

Färden fortsätter och gör uppehåll vid ett par hållplatser där alla deltagare under mycket skratt får prova på att ta sig ombord som rörelsehindrad eller synskadad. Att de funktionshindrade som i verkliga livet vill göra samma sak kan hålla sig för skratt framgår tydligt av Cissi Mäsaks anvisningar.

ANNONS

Konceptet Människan bakom uniformen är framtaget av Göteborgs kommun, och de yrken som ingår i utbildningen beror på den lokala tillgången. När bussen kommit fram till hållplatsen Uddevalla Östra har tågtrafiken tillfälligt blivit stoppad på grund av misstänkt spårspring. Tågförare ingår inte i Människan bakom uniformen, men det kan det komma att bli.

Fakta: Människan bakom uniformen

Utbildningen är frivillig och består av tio träffar, några yrken har fler än en träff.

Räddningstjänst, polis, ambulans och Västtrafik samarbetar med kommunen. Väktare och ordningsvakter har stått över den här gången.

Kommunen är huvudansvarig och står för kostnaderna. För deltagarna är det gratis.

ANNONS