Västtrafik backar om buss 820

Efter den senaste tidens kritik skjuter Västtrafik in fyra returbussar mellan Göteborg och Uddevalla. Men kommunalrådet Evy Gahnström (V) tycker inte att det räcker. – Vi kräver att man återinför den trafik man tagit bort, säger hon.

ANNONS
|

Västtrafik kommer inte att genomföra de planerade neddragningarna på linje 820 mellan Uddevalla och Göteborg fullt ut. Detta efter att man tagit till sig av den massiva kritiken.

– Det är mycket glädjande att Västtrafik lyssnat på och tagit till sig den kritik mot de planerade förändringarna som kommit från både kommunala företrädare och resenärer. Den planerade förändringen hade varit ett hårt slag mot möjligheterna att arbets- och studiependla Uddevalla-Göteborg, säger Elving Andersson (C), politiker från Uddevalla och ledamot i Västtrafiks styrelse.

Det var i slutet av april som Bohusläningen kunde avslöja att Västtrafik planerade att dra in i stort sett all busstrafik mellan Uddevalla och Göteborg. Från och med 19 juni skulle 12 av 14 avgångar bort. Beskedet väckte kritik från såväl resenärer som politiker. Uddevallas kommunledning togs på sängen, och det gjorde även Västtrafiks politiska styrelse.

ANNONS

– Styrelsen har inte alls varit informerad och engagerad i det här. Normalt ska styrelsen vara informerad om sånt här. Det har skett en miss i det här sammanhanget, det är inget man sticker under stol med. Det är inte bra hanterat och nu får man se över rutinerna, säger Elving Andersson.

Västtrafik meddelar att man nu tänker ändra den ursprungliga planen för linje 820, genom att lägga till pendlingsturer under högtrafik. Ungefär fyra dubbelturer kommer att läggas till under de ungefärliga tiderna 6:00–10 och 14:30–19. Den nya tidetabellen kommer enligt Västtrafiks trafikchef Mikael Olsson att fastställas så snart som möjligt, men först efter samtal med Uddevalla kommun kommande måndag.

– Vi har lyssnat på kunder och lyssnat på kommun och kommit fram till att lägga till några turer i pendlingsläget, berättar han.

– Det var viktigt att vi lyssnade nu så får vi göra en ny utvärdering om ett år. Vi ser över detta kontinuerligt och följer trafiken noggrant, men vi hoppas förstås att det blir ett bra resande, säger Mikael Olsson.

Ändringarna träder i kraft 19 juni och den nya tidtabellen kan bli offentlig nästa vecka. För att vara riktigt tydliga med vad som gäller framöver lovar Mikael Olsson ett kommunikationspaket till resenärerna och alla som berörs.

ANNONS

Folkstormen och den interna kritiken har skakat om Västtrafik. Kritiken har sköljt över bolagets företrädare via telefonsamtal, mejl och i sociala medier sedan Bohusläningen berättat om planerna.

Även internt har förfarandet fått kritik.

– Ja, så som den här processen har gått till för oss som vi kommunicerat och vilken dialog vi har haft så måste vi bli bättre. Det här har inte varit bra från våran sida. Det är bara att erkänna och beklaga, så är det.

Mikael Olsson säger sig inte i dagsläget se att åtgärden ska leda till indragna linjer eller besparingar på annat håll.

Kommunalrådet Evy Gahnström (V), som var mycket kritisk mot Västtrafik när de nya busstiderna släpptes i slutet av april, är fortfarande inte nöjd. Återigen pekar hon på dialogen.

– Det är intressant. Vi har kritiserat dem för att de inte hade någon dialog med oss och återigen gör man förändringar utan att berätta det. Lär de sig inte? säger hon.

Hon fortsätter:

– Det är positivt med fler turer, men det räcker inte. Vi kräver att man återinför den trafik man tagit bort.

ANNONS