Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Västtrafik får kritik för villkoren i appen To Go.

Västtrafiks biljettapp får KO-kritik

Västtrafik får kritik från Konsumentverket på flera punkter när det gäller villkoren i deras mobilapp To Go.

Konsumentverket, KO, kritiserar Västtrafik för flera oskäliga villkor i mobilappen To Go, det framgår i handlingar som nyhetsbyrån Siren har tagit fram.

Bland annat kritiserar KO att villkoren inte framgår vid varje biljettköp och att villkoren inte ser likadana ut i appen och på Västtrafiks webbplats.

Verket ifrågasätter också att det är resenären som har ansvaret för om det blir tekniska problem med internetanslutningen och vill att Västtrafik förtydligar vad det faktiskt innebär.

Myndigheten menar också att det är otydligt vem som bär ansvaret om det blir tekniska problem med internetanslutningen som krävs för att en mobilbiljett ska kunna visas upp vid kontroll. Enligt Västtrafiks avtal tar bolaget inte ansvar för tekniska problem hos till exempel en internetleverantör eller med en mobiltelefon. 

Det innebär att en resenär kan få betala en tilläggsavgift på 1 200 kronor om hen förlorar internetanslutningen, även om det till exempel beror på ett fel hos dennes leverantör. 

Konsumentverket menar att det inte framgår tydligt i avtalet. 

– Om till exempel en telemast ligger nere kan det göra att en konsument inte har internetanslutning. Det blir en tolkningsfråga där det inte framgår vad som gäller. Vi uttalar oss inte om förlorad anslutning ska leda till en tilläggsavgift eller inte, men det måste framgå tydligt för konsumenten, säger Philip Ivarsson. 

Mette Ramquist framhåller att det är upp till resenären att kunna uppvisa giltigt färdbevis och att det krävs internet för det om biljetten är köpt via To Go, men hon påpekar samtidigt att den som har registrerat sitt periodkort och därmed kan visa upp en giltig biljett i efterhand kan få tilläggsavgiften reducerad till 150 kronor. Det finns också en medvetenhet om att mobiltäckningen är sämre på vissa sträckor, säger hon. 

"Väntar med att kontrollera biljetterna"

– När kontrollanterna är i en sådan zon väntar de med att kontrollera biljetterna till det blir bra täckning igen. Samtidigt jobbar vi med att införa gratis wifi på våra fordon, som vi har på linje 55 i Göteborg och i Borås stadstrafik. Det är på gång på fler ställen. 

Nu har Västtrafik en dryg vecka på sig att besvara Konsumentverket. Mette Ramquist vill dock inte säga hur Västtrafik kommer att ställa sig till kritiken. 

– Det är något som vi får titta vidare på, men vi måste se över vad som gäller innan vi kan uttala oss om det specifika fallet. Om det är otydligt vad som gäller ska vi såklart åtgärda det. Det ska självklart vara enkelt, säkert och kännas tryggt att resa med Västtrafik.