Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/5

Valborgstider är sjösättningstider

Bottenmålning, mastriggning och polering. Båttidernas högsäsong närmar sig med stormsteg och förarbetet är redan i full gång.
– Det går nästan i ett nu. Den ena båten efter den andra sjösätts, säger Stefan Johansson som har båt i hamnen.

Solen skiner och i luften kommer små doftpuffar av målarfärg. På Junokajen står en lastbil med kran, redo för nästa sjösättning. Stefan Johansson har sin snipa på plats och berättar att han redan har både bottenmålat och bytt zinkanoder för att förhindra rost på motorn.

– Förhoppningsvis kommer båten i sjön i eftermiddag, men det beror lite på hur mycket det är att göra för dem, säger Stefan Johansson och nickar ner mot ilastningskajen.

Båtliv är frihet

Det varma vädret har lockat både människor och djur ur sina iden och flera personer i småbåtshamnen står och pysslar med sina båtar. Per Niklasson arbetar med sin segelbåt och berättar att han bottenmålade i förra veckan.

– Så just nu putsar jag och gör i ordning däcket, säger han.

Enligt Per Niklasson så är friheten det bästa med tillvaron på havet. Men att hålla sig med båt är inte helt enkelt. Med både sjösättning och upptagning, utöver båtplats, underhåll och annat, landar notan på drygt 15-20 000 kronor om året. Men det är det värt, menar han.

– Det är min sommarstuga det här, säger han och skrattar.

Båten Emma har gått genom hela Göta Kanal och även tagit ett par turer till Danmark genom åren.

– Det är jag och min fru som seglar, säger han.

Köpte båt i Norge

Intill står Bengt Magnusson med sin snipa. Skrovet köpte han i Norge för 43 år sedan. Resten har han gjort själv.

– Det är roligt att greja med båten. Men det är mer jobb på hösten för då är det rengöring och annat som ska ordnas. Det bästa är om man får gjort så mycket som möjligt redan då, säger han samtidigt som han med flinka fingrar börjar rigga masten.

– Nästa torsdag tror jag det blir sjösättning, säger han.

Båtägaren Evert Yngve står och lagar en träplugg när Bohusläningen knackar på. Han berättar att båten är en Arvid Laurin K-25 och att hon köptes i Göteborg på 1970-talet.

– Hon ska K-märkas så småningom, säger han.

Arbetet på valdäcket är påbörjat och han tror att "Barraquda" kan ligga i vattnet till nästa vecka.

Så inga planerade turer inför Valborg?

– Innan midsommar ska man aldrig gå utanför Malö Strömmar. Då riskerar man att frysa ihjäl, säger han och blinkar med ögat.