– Det är väldigt positivt. Vi har ju sett en längre tid att fokus flyttas från förbränningsmotorer till elmotorer och att Volvo kommer med sin första riktiga elbil redan 2019 är bra. De flesta biltillverkare ser framtiden i elmotorer och det är självklart bra att det här beskedet från Volvo kommer nu.
Finns det en efterfrågan av elbilar i dag?
– Verkligen. Det märker vi inte minst på vårt andra märke Renault som har elbil redan i form av Renault ZOE som idag klarar upp till 40 mil. Intresset är väldigt stort och ökar i takt med att man kan köra allt längre med elmotorerna.
Kommer vanliga bilköpare att få råd att köpa dessa elbilar, de är ju väldigt dyra idag?
– Det finns lösningar i dag som håller ner priserna, bland annat att man kan köpa bilen och leasa batteriet. Det gör att man kommer ner i kostnad. Hur Volvo tänker lösa det vet jag inte i dag, men det kommer säkert svar på de frågorna ganska snart. Med miljöpremien, som i dag är 40 000 kronor, kommer man ner i pris på vanliga bruksbilar. Det är klart att bilar i Tesla-klass fortsatt kommer att vara dyra.
Men Volvo blir väl i Tesla-klass?
– Det kommer att finnas både i den klassen, men även bilar för den breda massan. Det är ett krav att bilarna ska finnas för alla.
Vad ser du som största problemet med elbilar?
– Det är framför allt laddningsställen. I Uddevalla är det sorgligt få platser att ladda sina bilar. Det krävs en helt annan infrastruktur för att möta alla elbilar som kommer. Vill man köra mellan Oslo och Malmö måste det upp fler ställen att snabbladda sina bilar. Det får inte vara laddningsställen som sätter stopp för den utvecklingen. Jag vill se betydligt fler elstolpar i Uddevalla kommun.