Almirante Storni har tömts – nu börjar utredarnas pusslande

Under onsdagen lyfts de sista resterna av det brandskadade virket av från bulkfartyget Almirante Storni. Därmed kan haverikommissionen på allvar börjar pussla ihop en brandorsak.
– Det är ett komplicerat arbete vi har framför oss, säger utredaren Tomas Ojala.

ANNONS
|

Det var på eftermiddagen den 4 december som en häftig brand utbröt i virkeslasten ombord på Almirante Storni utanför Vinga. För Kustbevakningen var det början till en av de största räddningsinsatserna på svenskt vatten i modern tid.

Hur mycket vatten och skum som än sprutades på virket ville branden inte ge sig. Först efter en vecka kunde fartyget bogseras in till Skandiahamnen i Göteborg där delar av lasten kunde lossas och släckningsarbetet avslutas. I samband med det beslutade Statens haverikommission att inleda en olycksplatsundersökning.

LÄS MER:Eldhärjade fartyget Almirante Storni flyttas till Lysekil

Försöker få en bild

– Dels för att försöka få fram orsaken till branden, dels för att undersöka hur den omfattande räddningsinsatsen genomfördes, säger Tomas Ojala, haveriutredare vid kommissionen med räddningstjänst som specialkunskap.

ANNONS

På plats gjordes en inledande teknisk undersökning och en diger dokumentation av de skador som uppstått, för att få försöka få en bild av brandförloppet.

Efter att ha legat vid kaj i Arendal under helgerna togs fartyget i början av året till hamn i Lysekil där resterande buntar med virke och reglar lastats av, enligt uppgift närmare 33 000 kubikmeter. På tisdagen och onsdagen var man inne i slutfasen av det omfattande arbetet.

– Lastrummet närmast brandhärden börjar bli tomt och de bilder vi har visar på en väldig röra, ett plockepinn där det mesta ligger kors och tvärs. Stora delar är förkolnat eller vattenskadat, säger Tomas Ojala.

LÄS MER:Här flyter trä iland från fartygsbranden utanför Göteborg

Rena mardrömmen

För en brandorsaksutredare är en sådan massa rena mardrömmen.

– I en analys vill man helst gå igenom lager för lager, skikt för skikt för att försöka få en uppfattning om brandförloppet och skadorna. I det här fallet blir det svårt – och kommer att ta tid. Det är som att lägga ett stort pussel – utan att veta om man har alla bitar, säger han.

Tomas Ojala, utredare på Statens Haverikommission.
Tomas Ojala, utredare på Statens Haverikommission. Bild: Peter Knutson

Utredningsmaterialet är sekretessbelagt.

Först om ett år räknar de fyra utredarna med att kunna presentera ett offentligt resultat.

– Det är den normala gången, men stöter det till komplikationer kan det förstås ta längre tid. Eftersom räddningsinsatsen var komplex och skedde över en längre tid är det svårt att säga hur lång tid den delen av arbetet tar.

ANNONS

Kan vara anlagd

Något om varför den stora virkeslasten plötsligt började brinna kan han inte säga.

– Främst för att det är en pågående utredning – men också för att det är omöjligt att säga i det här läget. Branden kan vara anlagd, det kan vara elfel – och i stort sett allt däremellan. Vi jobbar förutsättningslöst och väldigt öppet och måste metodiskt ta steg för steg. Det ett komplicerat och krävande arbete som måste ske metodiskt, säger Tomas Ojala.

ANNONS