Anders Brunberg, tillväxtchef för Uddevalla kommun, och Miguel Odhner (S), ordförande för samarbetets styrgrupp och kommunstyrelsens ordförande i Kungälv, var på plats på Nordic Property Expo i Göteborg för att prata om Bohusbanan.
Anders Brunberg, tillväxtchef för Uddevalla kommun, och Miguel Odhner (S), ordförande för samarbetets styrgrupp och kommunstyrelsens ordförande i Kungälv, var på plats på Nordic Property Expo i Göteborg för att prata om Bohusbanan. Bild: Viktoria Berggren

Kampen för dubbelspår på Bohusbanan fortsatte i Göteborg

En ny megaregion är på väg att växa fram. Frågan om dubbelspår mellan Göteborg och Oslo är central – där sträckan genom Dalsland ligger bäst till. Men Samverkan för Bohusbanan tycker annorlunda och har ett tydligt budskap: Gör en ny utredning om vilken sträcka som är bäst att satsa på.

ANNONS
|

Under onsdagen var det dags för andra dagen av Nordic Property Expo i Göteborg, en mässa där fastighetsaktörer möts. En av programpunkterna var den nya megaregionen som går under namnet Western Scandinavia och inkluderar sträckan Hamburg-Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Oslo. Där diskuterades infrastrukturen som krävs mellan städerna för att göra regionen attraktiv.

För Västsverige innebär det att järnvägen mellan Göteborg och Oslo måste bli bättre. Samverkan för Bohusbanan var på plats för att lobba för att Bohusbanan ska få dubbelspår. De menar att ett dubbelspår där ger störst nyttoeffekt för samhället, för där bor fler människor jämfört med Dalsland. Det var en engagerad Miguel Odhner (S), ordförande för samarbetets styrgrupp och kommunstyrelsens ordförande i Kungälv, som tog plats på scen.

ANNONS

– Jag är arg på vår finansminister, det saknas pengar, säger han.

Vill ha ny utredning

De som driver frågan om en ny megaregion är String. Det är ett politiskt samarbete, där bland annat Västra Götalandsregionen ingår. I deras vision går en ny järnväg med dubbelspår mellan Göteborg och Oslo genom Dalsland. Tomas Becker, direktör för String, menar att de lyssnar på sina medlemmar.

– Västra Götalandsregionen är den medlem som vet mest om detta och de föredrar den östligare leden med anledning av omkostnaderna. Den är billigare, säger han.

Tomas Becker, direktör för String, tillsammans med moderatorn Johan Wessman under seminariet på Nordic Property Expo där infrastrukturen i den nya megaregionen diskuterades.
Tomas Becker, direktör för String, tillsammans med moderatorn Johan Wessman under seminariet på Nordic Property Expo där infrastrukturen i den nya megaregionen diskuterades. Bild: Viktoria Berggren

Den synen vill Samverkan för Bohusbanan ändra på. Högst upp på deras bord just nu är att få Västra Götalandsregionen med på att det behövs en ny utredning.

– Vi vill ha en alternativ utredning, en riktig tråkig statlig undersökning som kollar på alla aspekter. Är det som bestämdes på 80-talet rätt? Visa det i så fall. Skulle vi ha fel och det visar sig att den bästa lösningen är ett dubbelspår genom Dalsland då ställer vi oss bakom det, säger Miguel Odhner.

Samarbete av stor vikt

Det var för drygt ett och ett halvt år sedan som Samverkan för Bohusbanan startade. Då var det bland annat Stenungsunds kommun som kände att det fick räcka och ville få till ett tydligt spår. Ganska snabbt märkte dem att de norra kommunerna i Bohuslän hade samma behov. I dag består samarbetet av tio kommuner och fem näringslivsorganisationer.

ANNONS

– Vi tas absolut på större allvar nu. Utan alla kommuner hade inte regionen börjat prata om det. Genom politiskt hårt arbete, enighet och samarbete kan vi påverka regionen, säger Miguel Odhner (S).

Marcus Staxäng, samordnare för kollektivtrafik och infrastruktur i Tanums kommun, ser samarbetet som ett måste för att lyckas få igenom dubbelspår mellan Göteborg och Oslo.
Marcus Staxäng, samordnare för kollektivtrafik och infrastruktur i Tanums kommun, ser samarbetet som ett måste för att lyckas få igenom dubbelspår mellan Göteborg och Oslo. Bild: Viktoria Berggren

Även Marcus Staxäng, samordnare för kollektivtrafik och infrastruktur i Tanum, delar den bilden.

– Det är jättebra att vi samarbetar, annars blir vi bara en liten aktör. Det är a och o att vi kan organisera oss under ett paraply, vi får en helt annan kraft. Det är nog det som gäller för att lyckas med detta, säger han och fortsätter:

– Vi behöver bryta gamla idémönster för att få folk att tro på det här. Nu är restiderna under all kritik och det måste vi trycka på.

Bohusbanan på kartan även nationellt

Ett kortsiktigt mål för samarbetet är att få Bohusbanan på kartan även nationellt. Till 2022 ska det göras en ändring av den nationella planen för transportinfrastruktur. De vill att den ska innehålla ett beslut om dubbelspår mellan Uddevalla och Göteborg, samt en utredning av sträckan Göteborg-Oslo.

Samtidigt finns det en risk för att det inte blir några ändringar alls, vilket gör att Bohusbanan fortsatt hamnar i skuggan.

– Vi tror på detta och kan inte lägga oss ner och dö om det inte händer. Det är klart vi orkar – vad är alternativet, säger Miguel Odhner.

ANNONS

Samverkan för Bohusbanan

Ett samarbete mellan kommuner och näringslivsorganisationer för att få till ett dubbelspår på järnvägen mellan Göteborg och Oslo.

Består av följande tio kommuner:

Kungälv, Lysekil, Munkedal, Orust, Sotenäs, Stenungsund, Strömstad, Tanum, Tjörn, Uddevalla

Samt fem näringslivsorganisationer:

Västsvenska handelskammaren, Sveriges Byggindustrier, Företagarna, Fastighetsägarna, Thordénstiftelsen.

String

En politiskt organisation som är ett samarbete mellan städer och regioner i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. de vill utveckla en megaregion som sträcker sig från Oslo i norr till Hamburg i söder.

En viktiga fråga för dem är att det ska finnas en bra infrastruktur mellan städerna som gör regionen mer attraktiv. Ett steg i processen har varit att få till den tunnel som ska byggas mellan Tyskland och Danmark.

Svenska medlemmar: Västra Götalandsregionen, Göteborgs stad, Region Halland, Region Skåne, Malmö stad

ANNONS