Nya jättebåten ska ta fiskeföretaget in i framtiden

Efter att i slutet av förra året ha sålt sin sex år gamla fiskebåt väntas till våren tillökning i den lokala fiskeflottan på Dyrön. Detta i form av en sprillans ny grön fiskebåt, även om färgen på den kommer att vara blå.

ANNONS
|

Stålskrovet till den nära 50 meter långa och över tolv meter breda fiskebåten Carmona på 1300 bruttoton har byggts i staden Klaipeda i Litauen, och om cirka två veckor förväntas skrovet nu anlända till Västkusten.

– Vi har total entreprenad på bygget genom Ö-varvet på Öckerö, som tillsammans med flera olika lokala underleverantörer som vi anlitat ska se till att färdigställa och inreda allt till en modern grön fiskebåt, även om färgen på den kommer att vara blå, säger Fredrik Gustafsson, delägare i det lokala fiskeföretaget Båt GG 330 Carmona AB på Dyrön.

Byggs alltigenom klimatsmart

Den röda tråden i detta projekt har nämligen varit fokus på miljöförbättringar genom att bygga båten alltigenom klimatsmart.

ANNONS

– Det handlar om allt från hur fartygets skrov är konstruerat för att lättare kunna röra sig i vattnet och därigenom spara bränsle, till hur propellern och det nya avgasreningssystemet är utformat för att kunna ta hand om och reducera så kallade Nox-avgaser, det vill säga kväveoxider.

– All belysning på båten kommer också att vara i form av led-lampor och de flesta elmotorer blir frekvensstyrda för att spara energi.

Stort fokus kommer även att läggas vid själva arbetsmiljön ombord.

– Säkerheten, trivseln och ljudnivå är exempel på sådant som prioriteras för att besättningen ska ha det bra ombord, då vi ofta är ute och jobbar under längre tidsperioder, fortsätter Fredrik Gustafsson.

Sill, makrill och tobis

Fiskeriföretaget, med hemmahamn på Dyrön, har varit verksamma sedan 80-talet.

– Då var det min pappa Anders som startade företaget, men nu är även jag och min lillebror Eric med och driver det tillsammans med vår kompanjon Martin Ivarsson, berättar Fredrik Gustafsson.

Från början ägnade de sig åt räkfiske, men sedan de köpt ny och större båt 1998 blev det i stället sill, skarpsill, makrill och tobis, varav sillen landas på Orust för filitering och förädling hos Sweden Pelagic i Ellös.

– Vi sköter den dagliga driften från Dyrön och opererar både i Norska havet, Nordsjön, Skagerrak och Kattegatt, men även i Östersjön. Just nu med ett äldre inhyrt fartyg i väntan på att det nya ska byggas klart, berättar Fredrik Gustafsson vidare.

ANNONS

Rustade för framtiden

Med den nya fiskebåten, som förväntas bli en av Sveriges större och modernare, hoppas de stå rustade för framtiden.

LÄS MER:Sveriges största fiskebåt i Rönnäng: ”Vi såg relingen över hustaken”

– Det handlar ju precis som med allting annat om att själv försöka minska sitt klimatavtryck både genom det man äter och hur man reser, lever och konsumerar.

– För oss som fiskar sill, som också anses vara en av den mest miljö- och klimatvänliga fisk man kan äta, känns det ju därför naturligt att skaffa en båt i samma anda, fortsätter Fredrik Gustafsson, som tillsammans med sina kompanjoner hoppas kunna ta den nya båten i drift till påsk nästa år.

ANNONS