En antimobbningskampanj samlade in miljontals kronor – men pengarna gick rakt in i privat bolagskoncern, avslöjar <a href="https://sverigesradio.se/artikel/pengar-for-antimobbningskampanj-gick-rakt-in-i-privat-foretag" id="link-1cab6bfe138ec80b5fcf92833a93ff15">P4 Väst och P1-programmet Kaliber. </a>
En antimobbningskampanj samlade in miljontals kronor – men pengarna gick rakt in i privat bolagskoncern, avslöjar P4 Väst och P1-programmet Kaliber. Bild: 20520

Pengar skulle till antimobbning – gick till aktiebolag

En antimobbningskampanj samlade in miljontals kronor – men pengarna gick rakt in i privat bolagskoncern, avslöjar P4 Väst och P1-programmet Kaliber.

ANNONS
|

Det handlar om antimobbningskampanjen Nolltolerans mot mobbning som genom olika telemarketingbolag samlat in 40 miljoner kronor.

Det rör sig om pengar som främst kommer från olika kommuner samt privata företag. Kampanjen har framställts som att pengarna ska gå till bland annat kostnadsfritt utbildningsmaterial på skolor samt preventionsprogram mot mobbning.

Pengarna gick till privat bolag

Men nu kan P4 Väst och Kaliber avslöja att det varken har getts ut utbildningsmaterial eller hållits några föreläsningar sedan 2014.

De skolor som kontaktas i granskningen uppger alla enhälligt att ingen har fått något material. Nolltolerans mot mobbning har inte gett ut något material på över sex år, visar granskningen. En e-tidning som kampanjen gav ut är nedlagd sedan tre år tillbaka.

ANNONS

Bland annat har ett kommunalt bolag i Lilla Edet, AB Edethus, köpt ett sponsorpaket för över 30 000 kronor.

– Ja är det på det sättet är det ju bedrövligt, säger Lars Wijkmark, vd på AB Edethus, till Sveriges Radio.

Anmälningar har lagts ned

Även bolaget Dala Energi är drabbat.

– Jag tycker det är fruktansvärt beklagligt. Man utger sig för något som inte finns, säger Veronica Bergström, kommunikationsansvarig på Dala Energi till Sveriges Radio.

Enligt P4 Väst och Kaliber har företaget polisanmälts men fallen har lagts ner efter som att polisen bedömer dessa som civilrättsliga ärenden.

Bolaget bakom kampanjen, telemarketingbolaget Svenska Affärskoncept, har inte velat svara på P4 Väst och Kalibers frågor.

ANNONS