Den svenska importen av Halloumi har ökat dramatiskt de senaste åren. Men sedan WWF, i början av juli larmade om stora mängder antibiotika i industrin på Cypern, tycks trenden avta - istället visar konsumenterna allt större intresse för de lokala producenterna och deras svar på den välkända osten.
På Dalssprira Mejeri i Färgelanda har försäljningen av grillost fördubblats sedan larmet kom.
– Den senaste månaden har vi sett en otrolig ökning, berättar Malin Jakobsson, VD på Dalssprida mejeri i Färgelanda.
Det var den 30 juni som WFF larmade om höga halter antibiotika på Cypern. Djuren på Cypern uppgavs få nästan 40 gånger så mycket antibiotika än svenska djur.
I Sverige är antibiotikaanvändandet hårt reglerat och på Dalsspira Mejeri utförs tester, både på plats på gården och i mejeriets egna labb, för att inte riskera att mjölken innehåller någon antibiotika.
– Skulle vi trots allt upptäcka spår av antibiotika i mjölken kasserar vi allt, berättar Malin Jakobsson.
Här, på Dalspria Mejeri produceras det cirka 1000 kilo grillost i veckan. Till skillnad från Halloumi görs grillosten enbart på komjölk, vilket gör att både konsistensen och smaken blir en annan än från den cypriotiska Halloumi.
– Komjölken gör att vår grillost skiljer sig både i smak och konsistens från Halloumi. Den blir gräddigare och har inte samma gnissliga yta som Halloumi ofta får vid tillagning, berättar Malin Jakobsson.
Eftersom att Halloumi är varumärkesskyddad och enbart får produceras på Cypern, får ost som görs i Sverige inte kallas för Halloumi. Istället har osten fått namn som Grilloumi, Eldost, Stekost och som här på Dalsspira Mejeri: Grillost.
– Det här är allt vi har just nu, säger Malin Jacobsson och pekar på en låda med ett hundratal inslagna grillostar och berättar att de tvingats ta in extra personal för att klara trycket från ostförsäljningen.
– Vi har frågat en tjej som arbetade tidigare om hon kan komma in och jobba extra, säger hon.
Dalsspira Mejeri började som ett gårdsmejeri för snart 20 år sedan. Sedan dess har produktionen ökat för att flera gånger, växa ur sina lokaler. Idag gör man, förutom grillost, både mjölk, grädde och crème fraiche i mejeriet och sedan grillostens explosionsartade ökning siktar Malin Jakobsson på mot nya mål.
– Vår ambition är att bli bohusläningarnas förstahandsval, säger Malin Jakobsson.