Tåg krockade med buss på Hisingen

Ett tåg krockade med en gasbuss på Hisingen under måndagsmorgonen. Ett femtiotal personer ska ha befunnit sig på tåget men ingen skadades allvarligt. Tågtrafiken vid platsen beräknas komma igång tidigast klockan sex på onsdag morgon.
– Det är en försiktig prognos, skadorna på platsen är omfattande, säger Bengt Olsson, Trafikverkets presschef, på måndagskvällen.

ANNONS
|

Det var vid 07:38 under måndagsmorgonen som olyckan inträffade vid Finlandsvägen/ Lillhagsvägen på Hisingen.

Kraschen blev våldsam.

Tåget är delvis urspårat men står fortfarande på rätt köl, enligt L-O Nordström, larm- och ledningsoperatör vid räddningstjänsten Storgöteborg.

– Bussen är demolerad och det finns vissa delar av tåget som inte är på spåret men tåget står ändå upp, sa han på måndagsmorgonen.

Bussen var tom – busschauffören hann tagit sig ur fordonet. Ett 50-tal personer evakuerades ur tåget.

Ingen allvarligt skadad

Tre personer ska i efterhand ha sökt vård själva för lindrigare skador. Men ingen behövde föras från olycksplatsen med ambulans för att få akutsjukvård.

ANNONS

Vid 10-tiden pågick arbetet med att bärga både buss och tåg. Eftersom det är en gasbuss krävs det lite extra försiktighetsåtgärder. Bland annat har vattenkanoner monterats vid olycksplatsen

– Sedan 10.08 pågår också bärgning av tåget. Vi är fortsatt på plats, säger polisens presstalesperson Fredrik Svedemyr.

LÄS MER:Här kör tåget in i gasbussen på Hisingen

Utreds som vårdslöshet i trafik

Orsaken bakom olyckan och till att bussen blev kvar på spåret är okänd. Polisen utreder det hela som vårdslöshet i trafik men det finns ingen misstänkt för brott.

– För att kunna göra en del utredningstekniska åtgärder behövs en brottsrubricering. Men sedan kan det mycket väl landa i en anmälan om trafikolycka utan misstanke om brott. Nu kommer vi försöka få klarhet i hur det här kunde ske. Jag har kort sagt inget bra svar just nu på varför det blev som det blev, säger Fredrik Svedemyr.

LÄS MER:Gasbuss brann vid Hjalmar Brantingsplatsen

Vittnen hörde smällen

Caroline Karlsson bor ungefär 500 meter från platsen där olyckan skedde. Hon beskriver den aktuella tågkorsningen som ”lurig” och i rusningstid är det inte ovanligt att fordon står och köar även uppe på spåren. Caroline Karlsson hör ofta tågen signalera. Men den här morgonen var det annorlunda.

– Vi hade vaknat och låg i sängen och läste och så hör jag tåget signalera och tuta. Det gör vi lite då och då men detta var verkligen längre och högre än det brukar vara. Sedan hör vi en kraftig smäll, säger hon.

ANNONS

Enligt Västtrafik rör det sig om ett Västtåg som kört på bussen. Det är oklart varför bussen stod kvar på övergången.

– Tåget har kört på bussen och bussen ligger på sidan. Det var ett Västtåg som kom från Uddevalla, säger Christian Blomquist vid Västtrafiks störningsjour.

Flera linjer påverkas av olyckan, bland annat har linje 40,45 och 52 fått indragna sträckor.

Stopp i tågtrafiken hela dagen

När det akuta skedet av olycksarbetet är över väntar ett längre arbete med att få spåren och platsen i ordning för att åter kunna trafikera järnvägen igen, enligt Trafikverket.

– Skadorna på platsen är omfattande. Ett stort antal betongslipers som ligger under rälen (rälsen) måste bytas ut. Även själva övergången är skadad, säger Bengt Olsson, presschef vid Trafikverket och fortsätter:

– Det jobbas nu dygnet runt. Prognosen på måndagskvällen är att tågtrafiken kan rulla som vanligt från onsdag morgon klockan sex. Men jag ville betona att det är en försiktig prognos, det finns mycket som kan ställa till det, exempelvis om det blir kallt, då försvåras arbetet, säger han.

Bengt Olsson har sett filmen där tåget med full kraft kraschar in i bussen.

– En sådan händelse är varje lokförares mardröm – det är enorma krafter det handlar om. I det läget där bussen står har lokföraren inte en aning om det finns personer i bussen eller inte, säger han och fortsätter:

ANNONS

– Jag vet inte vilken hastighet tåget hade när det small, lokföraren hade börjat bromsa och tuta så tidigt det bara gick. Men maxhastigheten i det aktuella området är 130 kilometer i timmen. I sådan fart tar det upp till en kilometer innan det är stopp på tåget, säger han.

Tågen är förstärkta i fören

Kollisionen blev mycket våldsam men de synliga skadorna på själva tåget var förhållandevis lindriga jämfört med bussen.

–Loken är kraftigt förstärkta i fören. Jämför men med en bil, en lastbil och en buss med för den delen, är de inte på samma planet som ett tåg när det gäller hållbarhet, säger han.

Det var på måndagskvällen oklart om lokföraren skadats fysiskt.

–Jag har inga sådana uppgifter, men självklart är det en oerhörd psykisk påfrestning att vara med om en olycka. I ett sådant läge får en lokföraren allt tänkbar hjälp och tas ur tjänst direkt, säger Bengt Olsson.

Jämte polisens utredning gör Trafikverket också en utredning av olyckan för att från sitt perspektiv räta ut så många frågetecken som möjligt.

Stoppet påverkar alla tåg på sträckan Göteborg-Kode-Uddevalla och det var först på torsdagen som trafiken kunde gå som normalt igen.

LÄS MER:Buss exploderade – 69 likadana körs i Göteborg

ANNONS