Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Få avbokningar efter jordbävningen

Tak har rasat in, fönster krossats och hus har stora sprickor i fasaden efter den kraftiga jordbävningen på den grekiska ön Kos. Men de som planerat resor och nu ångrar sig får själva stå för kostnaderna.

Resebolaget Ving har fått enstaka avbokningar i dag, men de flesta resenärerna har beslutat att åka, berättar Charlotte Hallencreutz, informatör på Ving.

- De har ringt i morse och inte velat åka på grund av att de känt sig osäkra på grund av katastrofen. Vi kan inte tvinga någon att åka utan de får såklart boka av, men då får de också stå för kostnaderna.

Vill ha information

Även resebolaget Apollo har fått avbokningar, men antalet är försumbart, enligt presschefen Ann-Sofie Olsson.

- Däremot är det många som ringer och vill ha information om vad som händer och hur det ser ut på platsen. Därför har vi skickat dit extrapersonal och öppnat ett nytt kontaktcenter för Kreta, säger hon till TT.

Inga pengarna tillbaka

För dem som känner en oro och vill ställa in sin resa är det vanliga av- och ombokningsregler som gäller. Rent praktiskt innebär det att om resan avbryts eller avbokas av en själv får man inte tillbaka sina pengar.

- Så länge de lokala myndigheterna och framför allt utrikesdepartementet inte avråder från resmålet eller säger att det finns någon risk är det upp till ens försäkringsbolag att avgöra om någon ersättning ska utgå, säger Ann-Sofie Olsson.

Ving hade 2 417 gäster på Rhodos och 143 på Kos när skalven inträffade. Ett annat resebolag Apollo hade 1 800 gäster varav 670 är svenskar på Kos och 4 400 gäster varav 1 300 är svenskar på Rhodos. Tre flyg med hundratals resenärer har också rest hem under dagen, berättar Ann-Sofie Olsson.