Här byggs Volvos första personbilsfabrik i USA

Berkeley County, South Carolina. Här byggs Volvo Cars första fabrik i USA. Bilarna börjar rulla ut i slutet av nästa år. – Det känns som min baby, säger Katarina Fjording.

ANNONS
|

Fabriken är ett led i Volvo Cars globala tillväxtstrategi att skapa en tredje hemmamarknad efter Europa och Kina. Att bygga där du säljer, och köpa där du bygger, är konceptet.

–Volvo är i ett expansivt och dynamiskt skede. Det händer mycket överallt, säger Katarina Fjording, som i det milda sydstatsklimatet sitter i förarsätet för en satsning på närmare 500miljonerdollar.

Alla nya S60 sedan ska tillverkas här. Exporten går via Charleston där hamnen har muddrats för att kunna ta emot de största fartygen.

–Vi kommer att ha närmare 2000 anställda. Efter 2021producerar vi förhoppningsvis mer än en bilmodell och är kanske 2500-2700 anställda. Vi kantillverka uppemot 100 000 bilar per år, beroende på hur vi väljer att expandera. Inom Volvo Cars har vi som delmål att sälja 800 000 bilar om året.

ANNONS

Minst 8000 jobb ska skapas

Katarina Fjording är Vice President och ansvarig för inköp och tillverkning i USA. Hon är från Göteborg och började på Volvo som designingenjör 1989 med Volvo 850. Hon höll på att bygga upp företagets verksamhet i Kina när hon fick frågan om hon ville vara med och etablera fabriken i USA.

Satsningensker mot en drastisk bakgrund: I början av 2000-talet såldes 140 000 Volvobilar i USA, för två år sedan såldes60 000. Nu har nedgången brutits, en utveckling som väntas få fart på allvar genom den nya etableringen.

–Den amerikanska marknaden var vår största. Jag tyckte att enda sättet att fixa det är att bygga en fabrik här. Vi var några som lobbade särskilt för det.

Katarina Fjording, på fritiden jägare och kappseglare, flyttade hit i augusti förra året efter att ha mellanlandat i Sverige och skapat ett litet kärnteam.

–Vid årsskiftet förra året var vi tio stycken som drog igång det här. Nu är vi ungefär 120. Fabriken påverkar hela regionen. Minst 8000 jobb skapas främst hos underleverantörer. South Carolina stimulerar företagande med bidrag, subventioner och samarbete.

–Staterna här har varit aktiva i hur man får hit industri och skapar arbetstillfällen. De har rekordlåg arbetslöshet och har förstått att de behöver bidra med någonting.

ANNONS

Som en förlängning av Torslandaverken

Fabriken ligger nordväst om Charleston, nära flygplatsen och en av östkustens största containerhamnar. Breda stråk är röjda i skogen, vägar håller på att schaktas, vältas och asfalteras i ett logistiskt nätverk som även kommer att omfatta tåg.

Fabriksbyggnader för karosseri, måleri och slutmontering har fått tak. De känns som en förlängning av Torslandaverken. Bakom stängsel och vakter finns cementverk, dräneringsdammar och arbetsbodar. Fordon kör runt i en koreografi bestämd av roller och uppgifter. Här lär även finnas alligatorer, men vi möter inga.

–Marken är väldigt stor men vi exploaterar bara ungefär 30 procent, säger Katarina Fjording som kliver ur sin Volvo XC90 och tar på bygghjälm, reflexväst och oömma skor innan hon lotsar oss vidare i vad som liknar en större golfbil.

Mellan 700 och 800 personer är i arbete med bygget.

–I princip är all arbetskraft dyrare än hemma, säger Katarina Fjording.

Anställda kommer inte vara fackanslutna

De Volvoanställda kommer inte att vara fackligt anslutna, i varje fall inte inledningsvis.

–Traditionsenligt är sydstaterna emot facken. Men vi gör samma sak för varje medarbetare oavsett om de är med i facket eller inte. Vi föredrar att ha kontakten direkt med våra medarbetare, men vi ställer oss neutrala om de vill vara med i facket. Det är upp till dem.

ANNONS

Projektet började med en förstudie, som tittade på för- och nackdelar med olika delstater. Till slut blev det en form av budgivning om vilken stat som skulle väljas.

–För vinnaren är det som en liten juvel i kronan. Just nu ligger vi på ungefär 40 procent i lokaliseringsrad, från regionen och andra delar av Nordamerika. Vi försöker ta så mycket lokal arbetskraft som möjligt även vid inköp, säger Katarina Fjording och anger tids-, kostnads- och miljöskäl.

"Vi bygger från skratch"

Hon beskriver det som ett megaprojekt med åtta jättestora projekt i det.

–Vi bygger från scratch. Vi har ingenting och måste bygga upp allt. Det kräver noggrannhet med detaljer och att hålla tungan rätt i munnen. Det är många bollar i luften. Från början var det oerhört abstrakt, nu går det att ta på. Det är konkret.

Volvo Cars huvudregioner är Asien, Europa och Amerika.

–Nu har vi snart ett fotavtryck i var och en av regionerna . Vi har pratat om det lika länge som jag har varit på Volvo att vi borde ha en fabrik i USA. Vi har gjort affärer här i över 60 år och nu flyttar vi in.

Katarina Fjording jobbade i nästan sex år vid Ford i Detroit och Chicago. I Kina var hon i tre år.

ANNONS

–Det är kul att vara med och bygga upp något från början. Jag har alltid lärt mig mycket om hur man anpassar sig till en ny kultur och gör affärer. USA och Kina är mer lika än man tror eller vad de vill erkänna. Kina har på många sätt kopierat vissa saker från USA. Att komma hit känns lite som att komma hem, för jag trivdes väldigt bra när jag bodde här förra gången.

"Allt är affärer"

Som företagsledare förväntas hon vara en del av hela samhället och bidra på olika sätt, att knyta tydliga band.

–Allt är affärer. Varenda person är deltidspolitiker, heltidspolitiker eller hobbypolitiker, på ett eller annat sätt. Alla är väldigt engagerade och affärsinriktade. Det är en skön energi. Vi har blivit oerhört varmt mottagna.

Inte minst av guvernören Nikki Haley, som är nominerad till FN-ambassadör av Donald Trump.

–Hon har en bra känsla för vad som krävs, hon åkte hem och träffade vår vd Håkan Samuelsson, skakade hand och försökte förstå vad det är som betyder något för svenskar och för Volvo.

"Vi drar inte ner i Torslanda"

Nikki Haley pratade om affärsmöjligheter i hennes delstat inför flera hundra människor i Volvohallen. Fordonskomponentgruppen har även varit i USA och uttryckt sitt intresse. Det kommer dock inte att gå ut över jobben i Göteborg, enligt Katarina Fjording.

ANNONS

–Vi drar inte ner i Torslanda, vi expanderar. Jag tror inte man behöver vara orolig. Vi tar inte jobb från Sverige och Europa. Vi lägger till jobb.

Fakta: Volvo Cars 2016 blev ett bra år för Volvo Cars, både sett till försäljning och omsättning. Strax före jul blev det också klart att AMF, Folksam och Första AP-fonden går in med 5 miljarder kronor i det i år 90-åriga bilföretaget inför en planerad börsintroduktion. Deras preferensaktier kan omvandlas till noterade stamaktier. Därmed får bilföretaget återigen svenska delägare. Volvo Cars ingick i Volvogruppen fram till 1999 då det köptes av amerikanska Ford. 2010 såldes det till kinesiska Geely Holding. Bilar görs nu i Europa, i Kina och från nästa år i USA. Försäljning sker genom uppskattningsvis 2 300 lokala handlare i omkring 100 länder. Volvo Cars har omkring 30 000 anställda runt om i världen.

ANNONS