Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Ikeas drag: Lanserar HBTQ-soffor

Ikea i Kanada har lanserat tio soffor med Pride-tema, innehållande allt från volanger, plastblommor och armstöd i form av verklighetstrogna armar, rapporterar CNN.
Möbeljättens kampanj väcker debatt i sociala medier.
”Som en skräckfilm”, skriver en twittrare.

Ikea Kanada har i samband med landets Pride-månad lanserat en rad färgglada soffor, inspirerade av olika Prideflaggor, som även inkluderar transgender, icke-binära och asexuella.

De tio sofforna, under kampanjen ”Love seats”, har skapats av designers och innehåller allt från gigantiska volanger till färgstarka mönster och plastblommor.

En rad flaggor har också tagits fram, bland annat den orange/röd/vita/lila lesbiska flaggan samt den pansexuella, som är rosa, gul och blå.

"Pride är mer än en regnbåge, säger Ikea Kanada som beskriver sofforna som ”en plattform för att fira identitet och att dela berättelser om kärlek”, skriver Ikea i ett uttalande.

Twittrare: ”Plågad”

De iögonfallande kreationerna har inte gått obemärkt förbi.

Framför allt den lila och rosa ”bisexuella soffan”, har väckt debatt i sociala medier. Ovanpå sofftyget har ett lager av handformade tygstycken sytts på, och armstödet påminner om verkliga armar.

En twittrare säger sig vara ”plågad” av soffan. En annan skriver att den påminner om rekvisitan från en skräckfilm.

Det text som skrivits in på soffans ryggstöd – ”När du ändrar ”eller” till ”också”, tror ingen dig” – har också väckt reaktioner:

"Jag både älskar och hatar bi-soffan. På sätt och vis är orden det jag gillar minst. De är konstiga och får en att tänka på bi-fobi, medan de andra sofforna bara är vackra”, skriver en Twitteranvändare.

Först i världen med samkönat par i tv-reklam.

Personen bakom texten, spoken word-poeten Brian Lanigan, skriver på Twitter att den kommer från en dikt han skrev som femtonåring, baserat på den misstro han möttes av som bisexuell.

Han skriver vidare att händerna är tänkta att ”representera publikens reaktion, speciellt andra bisexuella som kommer fram efter mina framträdanden och delar sina historier med mig.”

Det finns dock inga planer på att faktiskt sälja sofforna, även om vissa uttryckt önskan om att köpa dem. Tillsvidare visas de bara upp i utvalda kanadensiska Ikea-varuhus.

I en kommentar skriver möbeljätten att man har en lång historia av att stödja hbtq-rättigheter. 1994 var man först med att visa ett samkönat par i en tv-reklam.

Fick kritik för att ha raderat kvinnor ut katalogen

Tidigare i år uppdaterade Ikea i Australien sin skyltning på sina parkeringsplatser, som nu även föreställer samkönade par.

Möbeljätten är dock inte lika progressiv på alla marknader. Ikea fick till exempel stark kritik efter att man 2012 producerade en Ikea-katalog där man tagit bort alla kvinnor på bild, för den saudiarabiska marknaden.

Inter IKEA Systems BV, som ansvarade för katalogens framställning, beklagade det inträffade i ett pressmeddelande:

”Det är inte den lokala franchisetagaren som har exkluderat kvinnor från dessa bilder. Felet har skett i arbetet med att ta fram förslaget till Saudiarabien. Vi har övergripande ansvar för katalogen och tar också på oss ansvaret för detta fel.”