Kustbevakarna som räddar flyktingars liv

Här räddar den svenska kustbevakningen nödställda flyktingar i en gummiflotte utan motor vid Lesbos. – Det mattas inte av, det kommer in folk hela tiden, säger gruppledaren Henrik Lundh.

ANNONS
|

Klockan är snart nio på morgonen när Kustbevakningens patrullbåt KBV 477, här på uppdrag för EU:s gränsövervakningsorgan Frontex och vanligen baserad på Gotland, bogserar in gummiflotten till Mytilini. 67 personer, varav 27 kvinnor och 17 barn, räknas in, berättar gp.se på plats i Grekland.

Besättningen, tre svenskar och en grekisk sambandsperson, har gått på sitt pass två timmar tidigare. De siktade snart flera båtar, men flotten var i så dåligt skick, och drev utan motor, att de tog ombord en del av flyktingarna. Övriga togs på släp in till hamn.

– Sitt ner, vi tar en person i taget, uppmanar en av svenskarna på engelska.

ANNONS

Alla tas lugnt och säkert i land. Många tar försiktigt sitt första steg på grekisk mark, trötta men leende och säkert med lättnad och förhoppningar.

I bra väder anländer mellan 1000 och 3000 flyktingar varje dag, de flesta hit till södra delen av Lesbos. Men när det är kallt, blåser och regnar är det mycket farligare ute på havet och längs klippkusterna i norr.

Många flyktingar saknar dessutom sjövana. Det har hänt att de kastar av sig flytvästarna innan de når land, ibland flera sjömil ut. Så stoppar motorn och de blir drivande i en sjunkande båt och hamnar i vattnet med mycket små chanser att överleva själva.

– Man har inte kunskap om motorerna och gummibåtarna är ofta i ganska dåligt skick, med mjuk botten, säger Henrik Lundh.

Enligt befälhavaren på KBV 477, Johan Torstensson från Strömstad, saknar sedan i julas många båtar fästpunkter vilket ökar riskerna.

– Nu är det mycket svårare för oss att lasta över människor till sjöss.

Det är andra gången han är här på räddningsuppdrag.

– Vi har haft upp till 87 personer i vår båt. Det var mycket barn, som inte väger så mycket. Men 60-70 personer är inga problem.

Det är allra värsta när båten har gått sönder och det ligger en massa folk i vattnet.

ANNONS

– Jag har varit med om det ett par gånger. Det är panik med mycket rädsla och skräck, få kan simma och alla vet inte hur en flytväst fungerar. Föräldrar söker efter sina barn, och alla vill upp samtidigt, säger Johan Torstensson.

Mottagandet fungerar dock mycket bättre än i början. Flera länder har fartyg på plats för att bistå snabbare. Och på kaj väntar – som denna morgon – representanter för myndigheter, sjukvårdare, biståndsarbetare och frivilliga. De nyanlända körs i buss till registreringslägret utanför Mytilini, under överinseende av FN:s flyktingorgan UNHCR, medan våta kläder, skor och förbrukade flytvästar samlas ihop och fraktas bort.

Snart syns inte ett spår av vad som hänt.

– Det känns som att arbetet har blivit mer strukturerat den senaste månaden med säkra landningar och ett förbättrat omhändertagande, säger Henrik Lundh.

Flytningar kommer i gummiflottar, mer robusta så kallade kabinbåtar eller till och med på vattenskoter, som lär kosta mest för den som vill komma från Turkiet till Grekland sjövägen.

– Vår enhet har gjort tre gripanden av misstänkta flyktingsmugglare. En kom i en snabb båt och vi fick uppgift om att han lämnade människor i land. Vi bordade och arresterade honom på uppdrag av den grekiska myndigheten, säger Henrik Lundh.

ANNONS

Gummibåtarna har vanligtvis inga smugglare ombord, det är någon som har betalat för sin resa och fått till uppgift att styra båten.

– På de lite snabbare båtarna är ofta smugglare med, de lämnar kanske tio personer i land och tar sig sedan snabbt tillbaka för fler resor. Vi har varit med om att ta en sådan båt och en vattenskoter under den här tiden. Vi är inte säkra på att det var människosmuggling med vattenskotern. Men de hade tagit sig illegalt över gränsen och hade turkiska pass.

Johan Torstensson har i Grekland fått erfarenheter för livet:

– Det är en otrolig lärdom att ta med sig hem, säger han.

Henrik Lundh berättar om den uppskattning de känner.

"Ni är änglar", har flyktingar sagt i tacksamhet.

Fakta: Uppdrag i Medelhavet

Kustbevakningen förbereder en förlängning av insatsen på Lesbos. Ytterligare en båt träder i operativ tjänst från 1 april till och med 30 september.

På plats idag finns en patrullbåt, KBV 477, med besättningar, sedan 1 oktober 2015, ingående i EU:s gränsövevakningsorgan Frontex operation i Grekland.

Under april bidrar Kustbevakningen i Italien även med ett spaningsflygflygplan.

ANNONS