Det är dramatiskt om ett flygplan träffas av blixten. Men inte speciellt farligt. Arkivbild.
Det är dramatiskt om ett flygplan träffas av blixten. Men inte speciellt farligt. Arkivbild.

Liten risk att blixten får plan att störta

Ännu är det inte klart vad som ligger bakom den dramatiska flygolyckan i Moskva. En uppgift som spridits är att det började brinna efter att ha träffats av blixten, men det är högst osannolikt, enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

ANNONS
|

Det är inte ovanligt att blixten slår ner i flygplan. Hans Kjäll har själv varit med om det.

- Det är mer en dramatisk upplevelse än farligt på riktigt. Man hör smällen och ser ljusskenet, men man sitter ganska säkert, planet är som Faradays bur. Blixten åstadkommer ett millimeterstort hål i skalplåten, men inga större skador.

Han kan inte minnas någon olycka där ett plan börjat brinna efter att ha träffats av blixten.

ANNONS

- Navigationssystemet kan slås ut, men det är mer sällsynt.

Enligt Hans Kjäll är det mer sannolikt att det handlar om en motorbrand som man inte lyckats släcka i luften. Det kan ha påverkat styrsystemet vilket i sin tur kan ha bidragit till den hårda landningen.

Fler än 40 människor omkom när planet nödlandade och fattade eld på söndagskvällen. Branden spred sig snabbt i planet.

- Det är en oerhört dramatisk olycka och kommer nog att gå till flyghistorien, tror Hans Kjäll.

Han hoppas att uppgifterna om att passagerare försvårade evakueringen när de försökte få med sig sitt handbagage leder till skärpta rutiner.

- Att man ska lämna handbagaget är något de borde ropa ut i samband med en evakuering. Det finns inget handbagage som är värt att riskera livet för.

ANNONS
TT

ANNONS