Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Caroline Rosengren är en av sjuksköterskorna som kommer svara i telefon under julen. Bild: Maja Nilsson

1177 går på högvarv när det nalkas storhelg

4500 samtal når regionens 1177-telefon under julen. När vårdcentralerna är stängda ökar trycket på telefontjänsten, men många hade kunnat slippa vänta i telefonkö och i stället fått hjälp via webben, enligt enhetschefen i Uddevalla.

Under julhelgen ökar samtalen till vårdupplysningen 1177, förra året under de tre juldagarna gjordes 4 579 kontakter i hela regionen. Caroline Rosengren har arbetet på Uddevallas enhet sedan 2010 och tillbringat flera jular med att bedöma symptom och ge råd över telefon.

– Under julen är det alltid fler som ringer eftersom vårdcentralerna är stängda. Och på torsdag, dagen efter annandag, så kommer det vara högt tryck både hos oss, på vårdcentraler och akuter när allt öppnar igen, berättar hon.

Variationen är stor bland samtalen, så även på jul. Förra året handlade 6,4 procent om feber hos barn, 4,9 procent var administrativa samtal och 4,3 procent buksmärta hos vuxna.

– Influensan brukar också ha kommit igång till julen, då är det många väldigt sjuka som ringer, säger Caroline som kommer svara oroliga patienter även den här julen.

Bedömer symptom

Jill Johansson har arbetat som sjuksköterska både inom smittskydd och infektion i flera år, för drygt tre år sedan tog hon över som enhetschef för 1177:s enhet i Uddevalla.

– Smittskydd och 1177 arbetar väldigt nära varandra så det är inte så stort steg. Får vi flera samtal om liknande symptom och misstänker att det är något utbrott på gång så signalerar vi till smittskydd, berättar hon.

1177 ställer aldrig diagnoser utan gör medicinska bedömningar utifrån symptom. Men det är inte bara hänvisningar i telefon som görs, sjuksköterskorna på 1177 kan också vara en kontakt mellan polis och läkare om till exempel polis påträffar en avliden person där läkare behöver konstatera dödsfallet.

– Vi har också så kallade 1177-uppdrag som ingår i samverkande sjukvård. Till exempel om en äldre person som inte har hemsjukvård ringer och behöver en bedömning av sjuksköterska och har svårt att ta sig till en vårdcentral, så kan vi kontakta hemsjukvården eller ambulans och fråga om de har tid att åka dit för att hjälpa till.

– De blir då våra ögon och kan göra en åtgärd eller bedömning i hemmet, berättar Jill som några av deras uppgifter.

Slå ett slag för webben – för att slippa telefonkö

Jill beskriver 1177 som tre ben, dels samtal till 1177 Vårdguiden på telefon, dels webbsidan 1177.se och dels 1177:s e-tjänst.

– I 36 procent av samtalen ger vi egenvårds råd, det är en stor andel som alltså egentligen skulle kunna läsa sig till informationen på webben och slippa sitta telefonkö. Det är något jag verkligen vill slå ett slag för och sprida, både 1177.se för egenvård och e-tjänsten där du kan boka, avboka besök eller förnya recept.

2017 hänvisades 41 procent av samtalen till 1177 till vård- eller jourcentral, 18 procent till specialister som till exempel akut, gyn, barn och ögonmottagningar och 4,5 procent av samtalen bedöms vara så allvarliga att de skickades till 112.

Totalt på ett år tar regionen emot cirka 960 000 samtal på 1177, det utgör 25 procent av hela landets samtal.. Bild: Maja Nilsson

1177 får oftast inte någon återkoppling på hur det gått för den inringande utifrån deras bedömningar, och kan inte heller komma in i andra vårdenheters journalsystem.

– Den vi kan göra är uppföljningssamtal när vi har gett egenvårdsråd. Främst görs det när det gäller barn med kräkningar och feber, och innebär att vi frågar om vi kan ringa tillbaka om ett par timmar. Det ger trygghet till oroliga föräldrar och oftast har barnet piggat på sig när de följt våra råd.

1177 Vårdguiden på telefon har 6 enheter i regionen, med totalt 200 anställda sjuksköterskor. Samtalen kopplas främst till den enhet som är närmast, men vissa tider under veckan finns en samverkan med 11 andra landsting.

– Då hjälps vi åt och besvarar varandras samtal så att de längsta väntetiderna inte ska bli så långa.

Vanligaste kontaktorsakerna julhelgen 2017 – antal samtal inom regionen

Feber - barn 291

Administrativ åtgärd 224

Buksmärta - vuxen 198

Halsont 178

Allmän medicinsk information 173

Läkemedelsfråga 166

Hosta vuxen 120

Feber vuxen 115

Hosta barn 109

Andningsbesvär vuxen 105

Urinvägsbesvär kvinna 105

Utslag barn 105