Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Fler väljer digitalt och färre analogt, det förklarar vd:n för VTD är orsaken till nedskärningarna. Bild: Stefan Berg

50-tal tidningsbud får gå när VTD skär ner

Ett 50-tal tidningsutdelare får gå efter varsel från Västsvensk tidningsdistribution (VTD). Organisationen står inför en nedbantning och verksamheten ska sluta dela ut post och fokusera på tidningsutdelning. Samtidigt fokuserar tidningarna allt mer digitalt.

Som Bohusläningen tidigare berättat kommer tidningens utdelning att förändras. Vissa distrikt är dyrare att dela ut i än vad som kommer in i form av prenumerationsintäkter.

– Vi kommer att stänga ner en filial öster om E6 helt och hållet, säger Svante Larsson, regionchef på VTD.

Utdelningen av tidningen kommer där att göras av Postnord dagen efter tryckdagen.

50-tal tidningsbud får gå

Runt 50-talet tidningsutdelare kommer att få gå i Bohusläningens område.

– Vår förhoppning är att göra detta för att få lite arbetsro, för att kunna jobba vidare. Vi har en paketmarknad som växer så det knakar. Där är vi kanske bara inne och nosar lite och vet inte var det tar vägen, säger Larsson.

LÄS MER: Digitalisering förändrar tidningsturer

Tidningsutdelare jobbar ofta korta pass, men de utdelare som är kvar på bolaget kommer att få fler arbetstimmar i och med varslet. Utdelningen kommer att ske under både natt och förmiddag, förklarar Larsson. Det innebär också att tidningsutdelningen, som tidigare skulle varit klar senast klockan 6, kommer att förlängas.

– Varje bud får ett större distrikt, både ute i glesbygden och inne i tätorterna. Där har vi optimerat distrikten och buden kommer att köra längre. Det blir större område per distributör. Vi kommer att förlänga utlämningstiden som längst fram till innan lunch.

"Går inte att få ihop med ekonomin längre"

Johan Hansson är vd för VTD och Stampen Media, som äger Bohusläningen. Han hänvisar till läsarnas övergång från papper till den digitala tidningen som en anledning till varslet.

– Distributionskostnaderna för papperstidningen går upp och i vissa områden går det inte att få ihop det med ekonomin längre. Då har vi tagit beslutet att det är bättre att vi lägger ner utdelningen i vissa områden och satsar på enbart digitalt. Då kan vi lägga mer resurser på det redaktionella innehållet, säger Hansson.

I nuläget finns ingen plan att helt lägga ner distributionen, även om de allra flesta nya prenumeranter bara har en digital prenumeration på Stampens tidningar. Inga nya varsel är att vänta i nuläget.

– Vi kommer kontinuerligt behöva se över vår distribution i takt med att fler och fler väljer att ta del av oss digitalt. Det är en trend som kommer att fortsätta framåt, vilket är något som både vi och övriga branschen ser. Det är läsarna som styr detta, säger Hansson.