Linje 2 i Uddevalla var under onsdagen avspärrat fram till chauffören.
Linje 2 i Uddevalla var under onsdagen avspärrat fram till chauffören. Bild: Andreas Engblom

Busschaufförernas oro tas på allvar – dörrar och säten spärras av

Oron för att smittas av coronaviruset fick busschaufförer att slå larm. Under tisdagen bestämdes att de inte ska ha direktkontakt med resenärerna.
– Vi hade inget val än att agera när våra medlemmar tyckte att de var hårt ansatta, säger Ronny Sunesson, ordförande för trafiksektionen vid Kommunal väst.

ANNONS

I mitten av förra veckan började busschaufförer höra av sig till fackförbundet Kommunal väst. Förarna har varit oroliga för att bli smittade av coronaviruset och att få med sig smittan hem.

– Vi har haft chaufförer som har visat symptom och blivit hemförlovade. Vi vill inte smitta någon heller. Det har varit oerhört turbulent angående oron, säger Ronny Sunesson, ordförande för trafiksektionen, Kommunal väst.

Jarl Samuelsson är chef för affärsenheten på Västtrafik.
Jarl Samuelsson är chef för affärsenheten på Västtrafik. Bild: Fotograf Thomas Harrysson AB

Tillfällig lösning nådd

Men nu har alltså en lösning tagits fram. Dörrarna och de främre sätena kommer att hållas avstängda. Det beslutades under ett möte med Västtrafik och de trafikbolag som anställer förarna under gårdagen. Beslutet gäller fram till och med den 31 mars. Då kommer parterna att hålla ett uppföljningsmöte för att avgöra om det finns behov att förlänga åtgärderna. Jarl Samuelsson, chef för affärsenheten på Västtrafik är nöjd med beslutet.

ANNONS

– Det är trafikbolagen som har arbetsgivaransvaret. Därför är det de som tar de formella besluten men vi ställer oss tydligt bakom deras beslut. För vår del är det viktigt att förarna känner sig trygga så att de kan fortsätta sköta kollektivtrafiken bra. Kollektivtrafiken är en viktig samhällsfunktion, säger han.

Förarna är nöjda

Peter Jansson är en av de berörda chaufförerna. Han och hans kollegor är nöjda med beslutet.

– Jag har pratat med mina kollegor under dagen i personalrummet och den allmänna uppfattningen är att alla förare är otroligt nöjda, men att det fanns en besvikelse över att det har tagit så lång tid att fatta beslutet. Personligen tycker jag det är bra att de kom till skott och bestämde sig och såg att vi förare är människor och inte bara någon maskin som sitter där framme, säger han.

Peter Jansson är en av busschaufförerna som är glad över beslutet.
Peter Jansson är en av busschaufförerna som är glad över beslutet. Bild: Privat

Även Kommunal väst är positiva.

– Förarna är mer lättade nu när de slipper att ha in- och utpasserande i ansiktet. Jag tycker att det här är ett väldigt bra beslut taget med tanke på hur Folkhälsomyndigheten har hanterat det här. Det är en logisk utveckling, säger Ronny Sunesson, ordförande för trafiksektionen, Kommunal väst.

"Det handlar om att säkra resandet för både chaufförerna och resenärerna" menar Ronny Sunesson, ordförande för trafiksektionen vid Kommunal väst.
"Det handlar om att säkra resandet för både chaufförerna och resenärerna" menar Ronny Sunesson, ordförande för trafiksektionen vid Kommunal väst. Bild: Foto: Privat

Hur har samarbetet mellan facket och trafikbolagen funkat?

ANNONS

– I det stora hela verkar det ha fungerat jättebra. Vi har haft en samsyn på problematiken. Trafikföretagen har ett arbetsmiljöansvar och de har hörsammat oron, säger Ronny Sunesson.

ANNONS