Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Åsa Björk från Västtrafik har själv besökt kontoren i såväl Senegal som Moldavien. Marieme Soda Sall Dieme arbetar på kontoret och har varit i Sverige och vidareutbildat sig. Bild: Thomas Harrysson/Agneta Slonawski
Åsa Björk från Västtrafik har själv besökt kontoren i såväl Senegal som Moldavien. Marieme Soda Sall Dieme arbetar på kontoret och har varit i Sverige och vidareutbildat sig. Bild: Thomas Harrysson/Agneta Slonawski

Därför bokas färdtjänstresan på ett kontor i Senegal

Trots att färden ska gå inom Västra Götaland kan resebokningen hanteras i andra delar av världen. Städerna har valts bland annat eftersom de har universitet med svenskutbildning, men naturligtvis är det också en billigare lösning.
– Det handlar absolut om att vara konkurrenskraftig på marknaden, säger Dan Nilsson, vd på Samres.

Den som ringer Västtrafiks central för anropsstyrd trafik, exempelvis gällande färdtjänst och sjukresor, kan hamna i Skövde – eller i Moldavien alternativt Senegal. Lundaföretaget som vann upphandlingen av de här tjänsterna, Samres, har kontor i bland annat huvudstäderna Chișinău och Dakar.

Enligt lagen om offentlig upphandling får man inte ställa krav på var i världen en tjänst ska utföras.

– Men vi ställer krav på språkkunskaper, eftersom vi vet att verksamheten kan hamna någon annanstans än Sverige, säger Åsa Björk, kommunikationsansvarig för anropsstyrd trafik vid Västtrafik.

Och enligt henne har det fungerat bra. Varje vardag tar Samres emot emot cirka 6 000 samtal om anropsstyrd trafik men har det senaste året endast fått 36 klagomål som gällt språkfrågor.

– Det är försvinnande få synpunkter på det, säger Åsa Björk.

LÄS MER: De svarar på din beställning – 550 mil från bort

Äldres ensamhet "okänt begrepp"

Hon har själv besökt både Moldavien och Senegal och beskriver upplevelsen som något surrealistisk. Från att ha pratat engelska på gatan klev hon in på ett kontor som var nästan svenskare än i Sverige, särskilt i den moldaviska huvudstaden Chișinău.

– Samres har en fantastik språkundervisning och ett väldigt bra sätt att jobba med språkcoacher, säger Åsa Björk.

Andra aspekter av de svenska samhället har ibland varit svårare att få grepp om. Åsa Björk jämför med personer på apoteket som gärna vill diskutera sitt recept en stund, men kanske mest för att de inte har någon annan att prata med. Detta händer även personalen som tar emot Västtrafiks samtal.

– Men det är ett lite okänt begrepp, de känner inte igen att man blir ensam bara för att man är gammal, säger Åsa Björk.

Mycket dyrare i Sverige

Att beställningscentralen inte bedrivs i egen regi beror dels på att den servar både region och kommun, vilket innebär särskilda upphandlingsregler, dels på Västtrafiks bolagsordning.

Hur mycket sparar ni på den här modellen?

– Vi har inte räknat på det eftersom det inte är ett alternativ under rådande lagstiftning och bolagsordning, säger Åsa Björk.

Hon säger att Västtrafik utöver språket ställer krav som handlar om bland annat arbetsrätt, miljö och antikorruption vid upphandlingen. Att det efterlevs är dock Samres ansvar.

– De har arbetsgivaransvar men vi kollar så de sköter sig, säger Åsa Björk.

Dan Nilsson, vd för Samres, uppger två stora fördelar med att förlägga kund- och resetjänsten utomlands: Jämfört med inhemska arbetsförhållanden kan Samres erbjuda bra villkor och därmed rekrytera kvalificerad personal som stannar på arbetsplatsen längre än i Sverige.

– Men det handlar om att vara konkurrenskraftig på marknaden också.

– Om jag skulle ha samma verksamhet i Sverige skulle priserna öka med 50-100 procent, säger Dan Nilsson.

Dan Nilsson är vd för Samres sedan 2017. Bild: Samres
Dan Nilsson är vd för Samres sedan 2017. Bild: Samres

Erbjuder terminalglasögon

Utöver Moldavien och Dakar har man kontor i Estland. De två östeuropeiska länderna valdes eftersom det finns universitet med svenskutbildning där.

– Senegal handlade mer om en önskan från Samres om att göra något i Afrika. Att det blev Dakar beror bland annat på infrastrukturen, universitetet och det politiska läget, säger Dan Nilsson.

Enligt honom är arbetsrätten strikt reglerad i de länder Samres bedriver sin verksamhet i. Exempelvis bygger Senegal sin arbetsrätt på franska regler som kan vara mer tufft utformade utformade än svenska.

– Sedan försöker vi skapa en svensk kultur och arbetsmiljö med svenska förmåner, friskvård till exempel.