Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Infarten till Tingstadstunneln i södergående riktning. Bild: Jonas Lindstedt
Infarten till Tingstadstunneln i södergående riktning. Bild: Jonas Lindstedt

Då stänger Tingstadstunneln

Den 16 december öppnar nybbyggda Marieholmstunneln. Men glädjen blir kortvarig. Omfattande arbeten väntar i Tingstadstunneln.

Tingstadstunneln drar ett tungt lass i Göteborgs trafiksystem. Tunneln dimensionerades ursprungligen för 80 000 fordon per dygn. I dag är den siffran långt över det: 125 000 fordon passerar genom tunneln varje dygn. Med Marieholmstunneln i bruk kommer den gamla trotjänaren att avlastas, men bara till en nivå strax under ursprunglig maxkapacitet. Dessutom är Tingstadstunneln 52 år gammal.

Bertil Hallman är trafikanalytiker på Trafikverket och håller nu på att förbereda för de arbeten som väntar Tingstadstunneln.

– Glädjen med Marieholmstunneln blir tyvärr inte långvarig. 2022 är planen att dra igång med arbeten i Tingstadstunneln men vissa förberedande arbeten kommer att ske redan nästa år, säger han.

I dagsläget är det bara ett körfält vid Leråkersmotet mot E 6 norrut. Där ska ett nytt körfält byggas under nästa år. Det kommer att behövas när arbetena i Tingstadstunneln genomförs. Då kommer inte de som färdas på Lundbyleden att kunna köra ner i Tingstadstunneln utan hänvisas istället till Marieholmstunneln. Där krävs då den extra kapaciteten ett nytt körfält ger.

Från fredag 22 april 2022 stängs ett tunnelrör av i Tingstadstunneln. Från och med följande måndagsmorgon kommer trafik i båda riktningarna gå genom ett tunnelrör. Det arbetet hade inte varit möjligt att genomföra om inte Marieholmstunneln funnits på plats.

– Nej, för det behöver vi Marieholmstunneln. Det här har vi väntat på i många år, säger Bertil Hallman.

Förlänger Tingstadstunnelns livslängd

Precis som Älvsborgsbron genomgår ett stort underhållsarbete nu så har även Tingstadstunneln nått en punkt i livet där stora åtgärder krävs för att hålla tunneln i gott skick även framåt. De kommande arbeten syftar till att förlänga tunnelns livslängd.

Bertil Hallman, trafikanalytiker på Trafikverket.
Bertil Hallman, trafikanalytiker på Trafikverket. Bild: Jerry Lövberg

– I det stora stoppet som kommer nu kommer vi jobba i över ett och ett halvt år i tunneln. Det handlar både om rent underhåll av betongdelar, att se över säkerhetssystem och miljösystem. Det finns miljökrav i dag, till exempel kopplat till dagvattnet, som tunneln inte uppfyller. Vi kommer också förbättra saker som belysning och ventilation, säger Bertil Hallman.

Göteborg kommer ha en bra trafiksituation

Men när det arbetet väl är gjort, då förutspår Bertil Hallman att staden har en ganska bra situation när det gäller just biltrafik som korsar älven.

– När det är färdigt, då tror jag man kan hoppas vi har ett bra flyt. Men det går i olika steg, säger han.

Men trots Marieholmstunnelns färdigställande pekar prognoser och analyser från Trafikverket på att arbetet kommer att innebära stora störningar i trafiken när arbetet väl drar igång.