De vårdar Volvos historia

Snart rullar de legendariska lastbilarna som byggde Volvo på vägarna igen. – Det finns en spännande historia bakom varje ekipage, säger Thomas Wadman från Volvo Lastvagnar Veteranfordonsklubb.

ANNONS
|

Han är en av de Volvoveteraner som 1999 startade veteranfordonsklubben. Varje måndag vid niotiden på morgonen samlas en liten del av klubbens totalt runt 150 medlemmar, i verkstaden i Lundby för att försiktigt renovera upp och sköta underhållet på bussar och lastbilsmodeller ur Volvo Lastvagnars 89-åriga historia. Volvo står för materialkostnaden, klubbens medlemmar för arbetet.

– Eftersom vi bara jobbar en dag i veckan, och har ledigt på till exempel sommaren, kan det ta flera år att renovera en lastbil, säger Thomas Wadman.

– Det svåraste är ofta att få fram rätt reservdelar. De har slutat tillverkas, och ibland har även underleverantören som brukade producera dem försvunnit, säger kollegan Leif Bengtsson.

ANNONS

Kör 20-50 mil om året

Båda har långa karriärer på Volvo Lastvagnar bakom sig. Leif Bengtsson gjorde sin första dag som konstruktör 1959 – den absolut största delen av sina 38 år på Volvo har han dock arbetat med produktplanering, försäljning och marknadsföring. I dag sköter han bland annat klubbens PR-arbete för Tunga Rallyt som körs mellan Trollhättan och Arendal i helgen. Det är i princip det enda tillfället under året när de äldre lastbilarna får komma ut för en längre tur på vägarna.

– Vi kör dem totalt runt 20-50 mil om året och ställer även ut dem på en del utställningar och vid evenemang och aktiviteter som Volvo och museet håller i. De lånas också ut till filminspelningar ibland, säger Thomas Wadman.

Han lärde sig köra lastbil i lumpen och arbetade som lastbilschaufför något år innan han, 1980, började på Volvo. När han gick i pension knappt 30 år senare var det som expert på fordonsbestämmelser. Intresse för lastbilar har han haft sedan han satt i sandlådan.

– Det är inte alltid de ekipage som är äldst, som är mest intressanta. För oss som är runt 70 år, är det i stället lastbilarna som kom på 50 och 60-talen som betyder mest – det är dem vi minns från när vi var barn. Det var dem jag såg över kanten på sandlådan och fascinerades av redan då, säger Thomas Wadman.

ANNONS

Titan med historia

Det var just ett sådant exemplar, en Volvo Titan från 1954, som klubben renoverade allra först. Chassit hade länge stått hos Volvo, hytten hittade de i ett förråd i Dalsland. Precis som alla andra fordon hos klubben berättar den klarröda lastbilen en hel del om tiden den byggdes på. Titan-serien var speciellt utformad för att köra långa sträckor. Den trånga hytten består av ett säte framför ratten och en smal bänk bredvid – strax ovanför hänger en nedfällbar bänk, tänkt att fungera som överslaf.

– Chaufförerna jobbade ofta två och två och var ute och jobbade hela veckan – det var innan det fanns några reglerade arbetstider. När den ena körde kunde den andra vila och om man behövde stanna kunde båda sova på var sin bänk, berättar Thomas Wadman.

Att växla och styra den tunga lastbilen är ett styrketräningspass i sig självt. På lördag ska Thomas Wadman i stället köra rallyt i en F10 Globetrotter från 1984.

– Det var den typen av lastbilar som tillverkades när jag började på Volvo - de har jag också en relation till, säger han.

"Ett klister som håller samman"

Många av klubbens medlemmar bär med sig det starka engagemanget i hela vardagen. När Thomas Wadman nyligen var på familjesemester i Holland, passade han också på att hämta en vajer till en Volvo G89:a från 1974 som klubben renoverat.

ANNONS

Veteranlastbilsvärlden är i högsta grad global och jakten på specifika strålkastare, handtag eller växelspakar har gjort att han fått nya vänner både i Sverige och utomlands.

– Det är alltid någon som känner någon som kan sitta på en viss reservdel. Alla som håller på med det här har en skruv lös, säger han skämtsamt.

Klubben äger några fordon själv, men förvaltar också många lastbilar som ägs av Volvo. Det är just arbetet, och umgänget, som är syftet med föreningen. Leif Bengtsson påpekar att klubbens stadgar inleds med att syftet för träffarna är "social samvaro"

– Det här intresset är ett klister som håller samman många olika människor, säger han.

Fakta: Tung veteranbilstävling

  • Tunga rallyt Väst körs i morgon, 13:e maj, för tjugofjärde gången. I år går tävlingen mellan Trollhättan och Arendal på Hisingen via gamla E45 – genom bland annat Vänersborg, Lilla Edet och Kungälv. Det är totalt en sträcka på runt 13 mil.
  • Rallyt är bara öppet för lastbilar och bussar som har minst 30 år på nacken – märke och ursprungsland spelar dock ingen roll.
  • I år är runt 100 fordon anmälda till rallyt. Förarna ska också stanna till och genomföra olika små prov vid fem kontrollstationer längs vägen.
  • Bilarna står sedan uppställda vid målet på Arendalsplan utanför Volvomuseet. De första kommer i mål från ungefär klockan 13.00.
  • Arrangerar eventet gör Volvo Lastvagnar Veteranfordonsklubb och Motorhistoriska Sällskapet i Sverige.
  • ANNONS